افزایش ۴ درصدی تلفات ملکی در ناامنی های افغانستان

13672589_1134999619894490_822790880_nنماینده گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی از شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، از افزایش ۴ درصدی تلفات افراد ملکی در جریان ناامنی در کشور خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شماری از مقام های یوناما در افغانستان، با حضور در نشست خبری در کابل، گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی را ارائه کرده و نسبت به افزایش تلفات افراد ملکی در کشور ابراز نگرانی کرد.

بانو «دانیل بل»، مسوول حقوق بشر یوناما در ارائه گزارش شش ماهه اظهار داشت که در این مدت از سال روان میلادی، ۵۱۶۶ فرد ملکی کشته و زخمی شده است که از میان آنها، ۱۶۰۱ تن کشته و ۳۵۶۵ تن نیز مجروح شده است.

به گفته وی، این میزان کشته و زخمی، افزایش ۴ درصدی نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد و بلندترین رقم تلفات ملکی از سال ۲۰۰۹ تا حال است.

بانو بل تصریح کرد که از سال ۲۰۰۹ ثبت سیستماتیک تلفات ملکی در یوناما آغاز شده است.

منبع با بیان این که بیشترین تلفات برخاسته از درگیری های زمینی بوده است؛ اظهار داشت که از میزان تلفات و زخمی های ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی، ۲۰۰۰ تن در نتیجه درگیری های زمینی کشته و زخمی شده اند که ۲۳ درصد افزایش را نسبت به میزان مشابه سال گذشته نشان می دهد.

مسوول حقوق بشر یوناما افزود که مخالفین مسلح دولت در ۶۰ درصد تلفات و مجروحین افراد ملکی دست داشته اند که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است و دلیل این کاهش نیز استفاده بیشتر از ماین های کنار جاده و حملات انفجاری و انتحاری بوده است.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی یوناما، ۱۱۸۰ تن نیز از سوی نیروهای طرفدار دولت کشته و زخمی شده اند که ۲۳درصد کل تلفات و مجروحین شش ماه نخست را تشکیل می دهد.

بانو بل در این رابطه اظهار داشت که این افراد ملکی نیز در نتیجه پرتاپ هاوان، راکت و یا هم درگیری های زمینی از سوی نیروهای دولتی کشته و زخمی شده اند.

در عین حال، یوناما با اشاره به تلفات بر زنان و کودکان می گوید که با وجود کاهش ۱۱ درصدی تلفات زنان در نتیجه ناامنی ها در شش ماه نخست، از هر ۱۰ فرد ملکی، یک زن کشته و یا زخمی شده است و در مقابل تلفات کودکان ۱۸درصد افزایش یافته که از هر سه فرد ملکی، یک کودک کشته و یا زخمی شده است.

در گزارش ارائه شده یوناما به خشونت علیه زنان و کودکان نیز اشاره شده و آمده است که در شش ماه نخست سال روان میلادی، شش زن از سوی طالبان مسلح در دادگاه های صحرایی سنگسار شده و یا دُره زده شده است.

در این گزارش آمده است که ۱۲۲ فرد ملکی نیز در شش ماه نخست سال روان میلادی از سوی گروه تروریستی داعش کشته شده است.

از سوی دیگر، تامیچی یاماموتو نماینده سازمان ملل در افغانستان از طرف های درگیر در جنگ خواست تا قانون جنگ را در نبرد رعایت کنند.

به عقیده وی، در صورت عدم رعایت قانون جنگ، هر کدام از طرفین پاسخگو خواهند بود.

یاماموتو تصریح کرد که شاید پاسخگویی به رفتارهای غیرقانونی شاید زمان گیر باشد؛ اما عاملین آنها تحت پیگیرد قرار خواهند گرفت.

با این حال، دفتر نماینده گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان از دولت کابل خواست تا پالیسی جلوگیری از تلفات افراد ملکی در میدان نبرد را هرچه زودتر توام با پلان عمل، اجرایی نماید.

این در حالی است که در اکثر حملات انتحاری، انفجاری، ماین های جاسازی شده و یا درگیری ها، افراد ملکی بیشترین قربان ها هستند.

Author

About Author