افزایش جرایم جنایی در کابل؛ ناکامی پولیس یا همدستی با مجرمین؟

افزایش جرایم امنیتی و سرقت های مسلحانه در کابل

شهر کابل به عنوان پایتخت افغانستان و یکی از «بزرگ شهرهای» کشور به مرکزی برای جرم و جنایت تبدیل شده و هرم جرایم نیز کاهشی در خود ندیده است.

کوچه ها و پس کوچه های پایتخت در هیچ زمانی امن نیست و دختران و پسران نمی توانند با آرامش و امنیت از این مناطق گشت و گذار کنند.

قتل، دزدی، جراحت، سرقت های مسلحانه و آزار و اذیت از جمله موارد مهمی است که در هر کوچه و پس کوچه پایتخت اتفاق می افتد.

این موارد در برخی نواحی شهر از جمله، ناحیه هفتم، ششم، سیزدهم، یازدهم و نهم بیشتر اتفاق می افتد و تا حال اقدام قابل ملاحظه ای نیز از سوی پولیس صورت نگرفته است.

نه اینکه پولیس اقدامی نمی کند؛ بلکه در بسیاری از موارد کارکردهای خود از جمله بازداشت سارقین و مجرمین را در صفحات اجتماعی شان نشر کرده و برای مردم نیز نشان دادند.

در عین حال، وزارت امور داخله و پولیس کابل بارها و بارها با نشر فهرستی از مجرمین تحت تعقیب آنها را به مردم معرفی کردند؛ اما مردم هیچ کاهش عملی را در سرقت های مسلحانه و قتل و جراحت حس نکردند.

همین روزها و شب ها شمار زیادی از مجرمین به صورت آزادانه در شهر می گردند و به سرقت موبایل، پول و زیورآلات دختران می پردازند.

موضوعی که برای مردم سوال برانگیز است این است که چرا مجرمین به راحتی در کوچه های شهر به سرقت می پردازند و یا اینکه چرا بعد از بازداشت مجرمین هیچ تفاوتی در کاهش سرقت ها دیده نمی شود.

در برخی از موارد مردم می گویند که حوزه با سارقین همدست بوده و با گرفتن مبلغی از آنها، دوباره آزادشان می سازد و آنها هم بدون هراس دست به سرقت می زنند.

نکته جالب توجه در سرقت های روزهای اخیر استفاده مجرمین از موترسایکل است که وزارت داخله و پولیس کابل به صورت جدی گفته بود که هیچ موترسایکلی اجازه گشت و گذار در شهر را ندارد.

امین که دو روز مورد سرقت قرار گرفته است، به خاورمیانه گفت: «ساعت هفت صبح که طرف دفتر می رفتم؛ سه نفر سوار بر موترسایکل آمده و با استفاده از تفنگچه و برچه، موبایل، پول و کارتهای دفترم را به زور گرفتن.»

به گفته وی، سه روز بعد آگاه شده که همان سارقین از سوی پولیس بازداشت شده و با حضور در حوزه به وی گفته شده است که پشت این قضیه را زیاد نگیرد که این بار سارقین وی را خواهند کُشت.

امین به مانند صدها فردی که روزانه با سارقین روبرو می شوند مدعی هستند که پولیس قصد ندارد تا با سارقین به صورت جدی برخورد کند.

دستاوردهای پولیس هنوز در حد انتظار نبوده است

در همین رابطه فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل در گفتگو با خاورمیانه می گوید که جرایم در سطح شهر کابل در حال کاهش است؛ اما به اندازه ای که مردم و پولیس انتظار دارد، کاهش نیافته است.

وی اظهار داشت که با روی دست گرفتن برنامه «میثاق امنیتی» تلاش شده است که تا سطح جرایم کاهش یابد که دستاوردهای خوبی داشته است.

فرامرز تصریح کرد که نگرانی مردم نسبت به رها شدن مجرمین از سوی حوزه و برگشت آنها به کارهای سابقشان کاملا رفع شده است، چون «بر اساس طرزالعمل تازه، هیچ آمر حوزه و مدیر جنایی حق نگهداری مجرم در حوزه را ندارد و به زودترین زمان به قرارگاه وزارت داخله و یا فرماندهی پولیس انتقال می یابد.»

سخنگوی پولیس کابل می گوید که تحقیقات از مجرمین نیز در قرارگاه های وزارت داخله یا فرماندهی پولیس صورت گرفته و در صورت لزوم به دادستانی معرفی می شوند.

بر اساس معلومات وی، دلیل عمده بالا بودن سطح جرایم در حوزه های سیزدهم، ششم و یا هفتم غیرپلانی بودن بخش های زیاد این مناطق است که گزمه های پولیس قادر به حضور در تمام کوچه و پس کوچه های آن نیست.

معاون اول ریاست جمهوری چه کرد؟

چندی پیش نیز امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری مدعی شده بود که در سه بخش اجازه فعالیت گرفته است که یکی از آنها مبارزه با جرایم در شهرهای بزرگ است.

وی گفته بود «برای نیل به اهداف مشخص و برنامه های قابل پیمایش با نهادهای مهم دولتی چون مشاوریت امنیت ملی، وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت انکشاف دهات، وزارت مالیه، ریاست مستقل ارگان های محل، کمسیون مستقل اصلاحات اداری و در صورت ضرورت با دیگر ادارات مسقیما کار خواهم نمود و هماهنگی و همسوویی لازم صورت خواهد گرفت تا بتوانیم اقلیم واحد حکومت داری و نظام را تقویت بخشیم. مردم نیاز به مصونیت و آرامش روانی دارند. از پیشرفت واقعی در جریان قرار خواهید گرفت. وضع موجود باید تغییر کند. ما همه سزوار ماحول بهتر استیم. انشالله . از پیشرفت های واقعی آگاه خواهید شد.»

به اساس هدایت مستقیم و واضح مقام ریاست جمهوری کشور جلالتماب محترم محمد اشرف غنی قرار است در سه محور و سه بعد …

Posted by Amrullah Saleh on Friday, June 26, 2020

حالا از این پیام صریح معاون اول یک ماه گذشته و برخلاف انتظار، سطح جرایم برای مردم بیشتر شده و مردم بیشتر از گذشته با سرقت و جرایم روبرو شده اند.

نمونه دیگر این موضوع که در روزهای اخیر نگران کننده است، شهر هرات به عنوان یکی از بزرگ شهرهای افغانستان که امرالله صالح گفته بود، است که سطح جرایم به صورت بی پیشینه افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *