افزایش بی رویه قیمت مواد سوخت و تیل؛ «سر بود کلاه هم پیدا شد»

افغانستان کشوری که همیشه محتاج و نیازمند واردات است و با هر تغییر در مسیر انتقال مواد، بیشترین تغییرات در قیمت آن مواد دیده می شود.
از جمله مهمترین موادی که سالانه و یا هم در مدت کمتر از یک روز با تغییرات عمده در قیمت آن روبرو می شود، مواد سوختی از جمله گاز و تیل است.
در تازه ترین مورد، شمار زیادی از تانکرهای گاز و تیل در گمرک اسلام قلعۀ ولایت هرات دچار آتش سوزی شده و شمار زیادی از آنها از بین رفتند.
میزان خسارات این آتش سوزی بیش از صد میلیون دالر عنوان شد؛ هرچند که تا هنوز به صورت دقیق برآورد نشده است؛ اما اتاق تجارت و سرمایه گزاری و مسوولان از میزان بالای خسارت گفتند.
این روند باعث شد تا در کمتر از دو روز، قیمت مواد سوخت و گاز در کشور به شکل بی رویه ای افزایش یابد.
در حال حاضر و با گذشت نزدیک به یک هفته از آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، یک لیتر تیل پطرول از ۳۵ افغانی به ۴۷ افغانی افزایش یافته است.
همچنین یک کیلو گاز هم با افزایش بیش از ۲۰ افغانی روبرو شده و در حال حاضر قیمت آن در بازار کابل به ۷۰ افغانی افزایش یافته است.
خوب به یاد داریم که بعد از آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در اظهاراتی گفته بود که «سر باشد کلاه پیدا می شود.»
این اظهارات در واکنش به عدم کشته شدن رانندگان و دیگر افراد در آتش سوزی گفته شده بود؛ اما حالا دیده می شود که «سَر» (مردم) هستند تا سرمایه گزاران و مافیای اقتصادی بالای آن «کلاه» (قیمت) بگذارند تا «سر بی کلاه نماند.»
بارها دیده شده که در این موارد، دولت و مسوولان دولتی ادعا کرده اند که به دلیل موجودیت سیستم بازار آزاد، دولت نمی تواند در نرخ مواد مداخله کند؛ اما نباید فراموش کرد که دولت می توانست و مسوولیت داشت تا از «کود»های مربوط به خودش برای جبران خسارات بازرگانانی که در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه ضرر کرده بودند؛ کمک کند.
این کمک می توانست در بخش «بی کلاه» ماندن «سر»های باقی مانده در کشور بیشتر از شرایط فعلی موثر باشد؛ چون شاید کلاه راحت تر و ارزان تر پیدا می شد.
در حال حاضر نیز باید دید که جلسه شش و نیم به ریاست امرالله صالح، در مورد افزایش بی رویه قیمت مواد سوخت و گاز چه تصمیمی گرفته می تواند و آیا پیدا کردن «کلاه» برای «سر» را ساده می سازد و یا به مانند همیشه این جلسه هم بی توجه به مسئله افزایش قیمت، از کنار آن عبور می کند؟
توجه دولت در شرایطی که مردم دوران سخت «قرنطین» و بیکاری را سپری کرده اند؛ می تواند کمک موثری باشد؛ البته اگر کسی به این فکر باشد.
چه ساده است برای «سَر، کلاه پیدا کردن».
با این حساب، برای بازرگانی که موتر و اموالش آتش گرفته؛ هیچ تفاوتی نکرده و بیشترین فشار را باید مردم تحمل کنند؛ چیزی که تا حال و در همه موارد همین طور بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *