اعضای رهبری ایتلاف؛ دوستم را به کشور باز می‌گردانیم

اعضای رهبری ایتلاف روز گذشته(۱۷سرطان) در نشست خبری به حکومت هشدار دادند و گفتند که اگر جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را به کشور باز نگرداند خود شان جنرال را باز می گردانند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه، عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی و بابر فرهمند رییس دفتر جنرال دوستم در یک نشست خبری در مزار شریف خواهان برگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری به کشور شدند.

محمد محقق، معاون دوم ریاست‌اجراییه گفت:«‌پیش از این از حکومت تقاضا کردیم که جنرال دوستم برگرداند؛ بعد از این ‌ما می‌گویم که می‌آوریم، اگر بحران می‌آید مسوولیت به دوش کسانی است که به این کار ها دامن می‌زند.»

در همین عطامحمد نورییس اجراییه جرب جمعیت با انتقاد از اقدامات حکومت وحدت ملی نیز خواستار بازگشت دوستم به کشور شده و گفت:« مطابق  ماده ۲۸ قانون اساسی، هیچ کسی حق سلب تابعیت هیچ تبعه‌ی افغانستان ‌را ندارد. ‌اگر جنرال ‌دوستم مشکل حقوقی دارد، باید در افغانستان بررسی شود.»

از سوی دیگر بابر فرهمند، رییس دفتر جنرال دوستم با اشاره به بازداشت نظام الدین قیصاری از سوی حکومت بیان داشت« حکومت به بهانه جلسه او را بازداشت که کرده و هیچ توضیعی در این مورد به مردم ارایه نکرده است.»

بابر فرهمند همچنان افزود که اگر از نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی و سربازان دیگر استفاده سو کنند، از سربازان ازبیک‌تبار که در صفوف نیروهای اردوی ملی و پولیس هستند،  می خواهند که  بیایند از خانواده و مردم شان دفاع کنند.

این در حالی است که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری بیش از یک سال می شود که در یک تبعیت غیر رسمی به سر می برد. او به از قضیه احمد ایشچی به ترکیه سفر کرد و دلیل این سفر را هم مداوا و دیدار خانواده اش اعلام کرد. جنرال دوستم در مدت این یک سال بار ها خواست که به افغانستان بازگردد اما هر بار حکومت مانع آمدن او شد طوری یک روز پیش نیز خبر آمدن جنرال به کشور نشر شد اما بعد این خبر رد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *