از بیست و سومین سالیاد شهید وحدت ملی در شهر ونکوور، کانادا تجلیل کردند

از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری و یاران همرزمش با شرکت اقشار مختلف مردمی اعم از دانشجویان ,شخصیت های فرهنگی و سیاسی مقیم شهر ونکوور، کانادا و با حضور داشت محمد سالم وحدت جنرال کنسول افغانسان تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سالم وحدت جنرال کنسول افغانستان در شهر ونگور در سخنرانی خود ضمن اتحاف دعا به روح مارشال محمد قسیم فهیم گفت که پاسداری و گرامی داشت از شهدای مردم افغانستان به ویژه سرداران کاروان شهادت چون قهرمان ملی، شهید وحدت ملی، حاجی عبدالحق و حاجی عبدالقدیر شهید، سید مصطفی کاظمی شهید، عبدلاحد خان کرزی و حشمت خلیل کرزی، مولانا عبدالرحمن سیدخیلی و داود داود شهید، سایر شهدای نامدار و گمنام گلگون کفن دیگر که از خون خویش برای آزادی و افتخار وطن مایه گذاشتند، وجیبه دینی و ملی ما است.

در ادامه وحدت گفت که چهاردهه گذشته آزمون بزرگی برای ملت و مردم ما بوده است. ما طی این مدت از پستی و بلندی های فراوانی گذشته و به اینجا رسیده ایم. امروز هرگاه ما نظام سیاسی، قانون اساسی و امید به فردا داریم، بدون هیچ‌گونه تردید، این ودیعه را مدیون و ممنون خون شهدای ما هستیم. شهدا بر گردن ما به عنوان یک ملت حق دارند تا از خون شان درس آزادگی گرفته و شهادت شان را مایه گره زدن درد و رنج‌های مشترک خویش قرار داده و نواقص خویش به عنوان یک ملت متحد را رفع کنیم. شهدا نمادهای مبین وحدت ملت ما هستند

جنرال کنسول افغانستان در مورد شهید وحدت ملی چنین گفت « میخواهم با نقل قولی از استاد فقید مزاری دیدگاه خویش نسبت به شخصیت ایشان را با شما شریک سازم. استاد مزاری میگفت: ما معتقد هستیم که هرکس روی تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان فکر می کند، باید با واقعیت های عینی جامعه برخورد کند و تمام جریانات سیاسی و اقوام و ملیت ها را در نظر بگیرد”این حرف استاد مزاری برای من، کسی که در دهه هفتاد و در اوج بحران داخلی سربلند کرده ام، دارای پیام خاصی است. معنی حرف استاد مزاری این است که در گام نخست، تمامیت عرضی و وحدت ملی مردم افغانستان مبحثی مربوط به همه مردم است. این مردم هستند که میراث‌دار وحدت و تمامیت میباشند نه این شخص یا آن گروه یا آن بخش خاص مردم!
دوم، وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان باید بحثی همه شمول باشد. همه اقوام و مردم ساکن در کشور باید خود را در آینه وحدت ملی دیده بتوانند تا از آن طریق زمینه پاسداری جمعی از ارزش های چون تمامیت ارضی، استقلال و آزادی مساعد شود.»

وحدت تاکید کرد که « ما حقوق همه ملیت ها را می خواهیم ، حقوق ملیت ها به معنای برابری و برادری است، انشا الله که در ســـیاست آینده افغانستان کسی شما را حذف نمی توانــد و شما خواهیــــد بود”
شهید مزاری یک تابو شکن بود او برای ملت افغانستان روحیه مقاومت داد و مسیر زنده‌گی مردمش را از ستم‌پذیری نجات داد و حق مشارکت و جای‌گاه ملت خود را در معادلات قدرتِ کشور تثبیت نمود. مزاری خود را وقف کرد تا عدالت اجتماعی و برابری را برای نسل های بعدی به ‌ارمغان بیاورد.

در اخر وی با اشاره به پایمردی‌های بزرگان افغانستان در عرصه جنگ و صلح اظهار داشت که « ملت ما امروز بیش از هر چیزی به صلح نیاز دارند. صلح نیز یکی‌از مولفه های است که پیشتر و بیش‌تر از هرچیزی باید همه شمول و فراگیر باشد. همانطوری که استاد مزاری باورداشت تا وحدت ملی و عدالت همه شمول نباشد، ما به وحدت و عدالت نخواهیم رسید هرگاه صلح ما همه شمول و فراگیر نباشد. »

استاد عبدالعلی مزاری ۲۳ سال پیش از امروز توسط طالبان دستگیر و شهید شد و حکومت وحدت ملی به استاد مزاری لقب شهید وحدت ملی را داد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *