آیا پنجشیر قلمرویی جدا از حکمرانی رئیس جمهور است یا قانون گریز؟

افغانستان شامل ۳۴ ولایت که در بخش هایی از آن طالبان حضور دارند و این مناطق از کنترول دولت خارج است؛ اما دیگر بخش های آن تحت نظارت دولت است.

دولت در این بخش ها به صورت کامل تمام امور را باید تحت نظر داشته باشد و قانون را پیاده کند.

مقام های محلی از جمله والی و فرمانده پولیس نیز به صورت مستقیم با نظر رئیس جمهور و یا با مشوره وی تعیین می شود.

با این مقدمه اشاره ای می کنیم به آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالیست از سوی کرام الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که باعث محرومیت مادام العمر آقای کریم از فعالیت های ورزشی شد.

دادستانی کل هم در همان زمان حکم ممنوع الخروجی کرام الدیم کریم را صادر کرد و بعد از مدتی وی به ولایت پنجشیر (زادگاهش) پناه برد و از همان زمان در آنجاست.

آیا حکومت و دادستانی کل برای حضور وی در جلسات دادرسی و تحقیق تلاش کرده است که بی نتیجه بوده و آقای کریم پنجشیر را ترک نکرد.

در همین رابطه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در نشست هیئت عالی رتبه با مشارکت سازمان ملل و کشورهای کمک کننده افغانستان ضمن تاکید بر مبارزه جدی با فساد، از مردم پنجشیر خواست که آقای کریم را از آن ولایت اخراج کنند و به نیروهای امنیتی کمک کنند که حاکمیت قانون را تطبیق کنند.

رئیس جمهور گفته بود که مردم پنجشیر اجازه بازداشت و گرفتاری کرام الدین کریم را نمی دهند.

این اظهارات نشان می دهد که پنجشیر ولایتی خارج از کنترول و یا توان رئیس جمهور و نیروهای امنیتی است که قادر به بازداشت یک فرد متهم نیستند.

چطور ممکن است که فرد اول مملکت توانایی اقدام در یک ولایت تحت کنترول خود را داشته باشد؟ آیا پنجشیر قلمرویی است که رئیس جمهور در آن، حکمرانی ندارد؟

یا اینکه رئیس پیشین فدراسیون فوتبال قدرتی بالاتر از نیروهای امنیتی دارد؟

درخواست رئیس جمهور از مردم پنجشیر را می توان نوعی ضعف برای فرد اول مملکت دانست و یا اینکه وی مردم ولایت پنجشیر را فراتر از قانون و یا قانون گریز می داند.

نمایندگان پنجشیر نیز می گویند که مردم این ولایت برای تطبیق قانون و دفاع از دولتی که ریاستش را محمد اشرف غنی بدست دارد هر روز قربانی می دهند.

به گفته نمایندگان، این اظهار نظر رئیس جمهور بسیار شرم آور و مایه تاسف است.

به باور آنها، رئیس جمهور هیچ وقتی برای عدالت و قانون دست به اجرای قانون و عدالت نزده است.

جناب محمد اشرف غنی رییس جمهور! این تقاضای شما از مردم پنجشیر برای اخراج کرام الدین کرام رییس پیشین فدراسیون فوتبال در…

Posted by Mohammad Alam Ezedyar on Wednesday, July 29, 2020

محمد علم ایزدیار خطاب به رئیس جمهور گفته است: «شما از مردم پنجشیر برای قربانی های بی شمار این مردم در مبارزه علیه تروریزم و در دفاع از دولتی که ریاستش را در دست دارید، ممنون و متشکر باشید نه آنکه این مردم را در حضور نمایندگان چهل کشور و سازمان جهان قانون شکن معرفی کنید.»

گفتنی است که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در ماه جون سال گذشته میلادی کرام‌الدین کریم را در پیوند با پرونده آزار و اذیت جنسی دختران مقصر دانسته و ضمن محرومیت دایمی از فعالیت در حوزه فوتبال در حدود یک میلیون دالر نیز جریمه کرده بود.

بیشتر بخوانید…

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *