یک میلیارد دالر کمک امریکا قطع نشده؛ چرا معاش نیروهای امنیتی کاهش یافته؟

New recruits to the Afghan army Special Forces take part in a military exercise in Rishkhur district outside Kabul, Afghanistan February 25, 2017. Picture taken on February 25, 2017. REUTERS/Omar Sobhani To match Exclusive AFGHANISTAN-SPECIALFORCES/

خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است که کمک یک میلیارد دالری امریکا به بخش های امنیتی افغانستان قطع نشده است؛ اما سوال این است که چرا معاش نیروهای امنیتی به این بهانه کم شده است؟.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش از این و به دنبال جنجال ‌های سیاسی، امریکا اعلام کرده بود که یک میلیارد دالر از کمک‌ هایش به افغانستان را قطع کرده است.

اما حالا، رویترز به نقل از چند منبع معتبر حکومتی امریکا آورده است که این مقدار کمک امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان قطع نشده است.

این گزارش از پنج منبع امریکایی جمع آوری و نشر شده است.

در ماه مارچ سال روان میلادی، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بعد از عدم توافق محمد اشرف غنی و دکتور عبدالله عبدالله، اعلام کرد که یک میلیارد دالر از کمک‌ های امریکا به کابل قطع خواهد شد.

بیشتر بخوانید …

در همان زمان، رسانه های امریکایی گزارش دادند که واشنگتن قصد دارد یک میلیارد دالر از کمک‌ های اعطایی اش به افغانستان را با برداشتن از بودجه نیروهای امنیتی این کشور کاهش دهد.

بعد از نشر این خبر، رئیس جمهور غنی اعلام کرد که قطع کمک یک میلیارد دالری امریکا قابل نگرانی نیست و برای جبران آن از اقتصاد «ریاضتی» استفاده می کند.

همچنین با اعلام این خبر، بخشی از معاش های ماهوار نیروهای امنیتی افغانستان کاهش یافت و برای آنها گفته شده بود که این معاش برای جبران کاهش کمک های امریکا است.

حال این گزارش به نشر می رسد که کمک یک میلیارد دالری امریکا قطع نشده است.

با این حساب معلوم نیست که سرنوشت معاش نیروهای امنیتی که در خط مقدم نبرد حضور دارند و با قبول تمام مشکلات حضور دارند، چه خواهد شد؟

آیا معاش کسر شده آنها دوباره برایشان پرداخت می شود؟

این در حالی است که بعد از نزدیک به سه ماه تنش و کشمکش، رئیس جمهور غنی و دکتور عبدالله عبدالله به یک توافق سیاسی دست یافتند که بر اساس آن، دکتور عبدالله به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه به فعالیت ادامه می دهد.

این رویکرد با استقبال شماری از کشورهای منطقه جهان از جمله امریکا همراه بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *