ونزوئلا به اسنودن پیشنهاد پناهندگی داد

 نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، طرح اعطای پناهندگی بشردوستانه را برای ادوارد اسنودن افشاگر امریکایی مطرح ساخت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مادورو روز جمعه گفت: من به عنوان رئیس جمهور اعلام میکنم که جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به ادوراد اسنودن جوان امریکایی، پناهندگی بدهد و او می‌تواند در اینجا بدون آزار و اذیت از سوی امپراتوری امریکا زندگی کند.

رهبر سوسیالیست ۵۰ ساله ونزوئلا، این پیشنهاد را طی یک سخنرانی به مناسبت سالگرد استقلال جمهوری بولیواری مطرح کرده اما تاکنون اسنودن در این مورد چیزی نگفته است.

چند دقیقه قبل از پیشنهاد مادورو، دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز گفت که اگر شرایط اجازه دهد، کشورش به اسنودن پناهندگی سیاسی خواهد داد.

اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا، از ۲۳ جون زمانی که برای جلوگیری از استرداد به امریکا از هنگ کنگ به روسیه سفر کرده بود، در میدان هوایی شرمتیوی مسکو بسر می برد.

او در حال حاضر از کشورهای چین، هند، کوبا، برزیل، بولیوی، ونزوئلا، اکوادور، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوئیس، استرالیا، فنلاند، فرانسه، آلمان و ایسلند درخواست پناهندگی کرده است.

واشنگتن از این کشورها خواسته است که به اسنودن پناهندگی ندهند، امریکا گذرنامه اسنودن را لغو کرده، ضمن این که جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفته است که نباید به این خلاف‌کار اجازه داده شود بیشتر از این سفر بین‌المللی داشته باشد و ضروری است که هر چه سریع‌تر به امریکا بازگردانده شود.

اسنودن دو برنامه جاسوسی فوق سری و مخفی دولت امریکا را فاش کرده است که براساس آن، آژانس امنیت ملی امریکا ان‌اس‌ای و دفتر تحقیقات فدرال آف‌بی‌آی در مقیاس جهانی و بسیار وسیع از مردم جهان جاسوسی می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *