هیچ دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان قاچاق نشده است

بر اساس یافته های بازرس افغانستان، هیچ دستگاه تنفس مصنوعی (وینتلاتور) از به افغانستان به پاکستان قاچاق نشده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، غزال حارس، بازرس افغانستان در نشست خبری امروز (۵سنبله) در کابل اظهار داشت که یافته های آنها نشان می دهد وینتلاتورهای کمک شده در دوران کرونا به پاکستان قاچاق نشده است.

وی اظهار داشت که تحقیقات در مورد ادعای خبرگزاری پژواک مبنی بر قاچاق ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی و روزنامه ۸ صبح در رابطه به فساد در پول مبارزه با ویروس کرونا در ۴ ولایت، تکمیل شده است.

بانو حارس افزود که وزارت صحت عامه شمار مجموعی وینتلاتورها را در مرکز و ولایات کشور ۳۳۵ دستگاه گزارش داده است؛ اما در جریان تشخیص و تثبیت این ارقام، اداره بازرس ۳۷۲ دستگاه تنفس مصنوعی را در سطح کشور تشخیص و شناسایی کرده و از موجودیت آن تصدیق کرده است.

بازرس افغانستان تصریح کرد که ظرفیت پایین کارمندان صحی برای استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی، استفاده محدود از این دستگاه ها، غیرفعال بودن برخی از دستگاه های تنفس مصنوعی و نبود متخصصین بیومیدیکل برای ترمیم دستگاه های غیر فعال، از مشکلات عمده در زمینه استفاده از ماشین های تنفس مصنوعی بوده است.

بر اساس اظهارات بانو حارس، تاخیر ادارات ذیربط در شریک ساختن اسناد و معلومات، وجود نواقص در اسناد و آمار و همکاری ضعیف شرکت های خصوصی طرف قرارداد خریداری دستگاه های تنفس مصنوعی برای ارائه اسناد به اداره بازرس؛ از چالش ها و محدودیت ها در راه تحقیقات و طولانی تر شدن آن بود.

وی در مورد فساد در پول مبارزه با ویروس کرونا در ولایت های هرات، نورستان، میدان وردگ و بدخشان نیز گفت: «در هرات قیمت های خریداری شده ۶ قلم جنس و تجهیزات طبی، نسبت به قیمت های تخمینی همان اجناس در بازار، بیش از ۱۹ میلیون افغانی تفاوت را نشان می دهد. همچنان در هرات یک دستگاه ماشین «سی تی اسکن» با قیمت ۳۰ میلیون و۸۰۰ هزار افغانی خریداری گردیده، در حالی که نرخ بازار برای همین دستگاه، ۱۱ و نیم میلیون افغانی می باشد».

بر همین اساس، بازرسی از ۱۲ قلم جنس و تجهیزات طبی از میان ۴۹ جنس خریداری شده در ولایت نورستان، تفاوتی در حدود چهار میلیون افغانی را نسبت به قیمت تخمینی همان اجناس در بازار نشان می دهد.

یافته های اداره بازرس نشان می دهد؛ تفاوت قابل ملاحظه ای در قیمت اجناس و تجهیزات طبی که از سوی مسوولان ولایت های میدان وردگ و بدخشان ارائه شده، با نرخ تخمینی بازار وجود دارد.

بازرس افغانستان، با تاکید بر آنکه این یافته ها نتیجه بازرسی دقیق، شفاف، مستقل و بی طرفانه است، افزود: «اقدامات انجام شده در چهار ولایت نه تنها عرضه خدمات صحی را در جریان شیوع ویروس کرونا متاثر ساخته، بلکه به حیف و میل منابع، اختلاس و ضرر به منافع عامه نیز انجامیده است».

بانو حارس تصریح کرد که در نتیجه این بازرسی ها، یک تعداد افراد در جریان مسوولیت رسمی در اجرای وظایف شان کسب مظنونیت کرده اند و اداره بازرس این افراد را به هدف انجام تحقیقات لازم، به دادستانی کل معرفی کرده است.

این در حالی است که هیچ معلوماتی در مورد حیف و میل شده پول کمک شده برای کرونا در زمان توزیع نان از سوی شهرداری کابل در پایتخت ارائه نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *