نباید عزاداریهای حسینی به انحراف کشیده شود

علما و روحانیون کابل از عزاداران حسینی می خواهند تا مراسم عزاداری شان بر اساس حفظ حرمت ها باشد و به انحراف کشیده نشود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به همین منظور همایش «ابوالفضل (ع) و جوانان؛ گریه بر مظلومیت یا تکیه بر اهداف» از سوی مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در مسجد امام علی (ع) در ناحیه سیزدهم شهر کابل برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری رئیس مرکز تبیان اظهار داشت که در حال حاضر متاسفانه سینه زنی و زنجیرزنی بیشتر از سخنرانی، موعظه و راهنمایی علما در مراسم عزاداری دیده می شود.

وی این کار را نوعی انحراف در مراسم عزاداری دانسته و نیاز جوانان را آگاهی از برنامه ها و هدف قیام امام حسین (ع) دانست.

از سوی دیگر، وی با اشاره به گریه و ناله در عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش گفت :«گریه ای که زمینه ساز عمل نبوده و حضور در صحنه سیاسی را به دنبال نداشته باشد سودی ندارد.»

به گفته وی، امام حسین (ع) با تمام مظلومیت و مشکلاتی که در حادثه کربلا و عاشورا داشت، نقش مهم سیاسی داشت و پیروان واقعی او نیز باید این راه را دنبال کنند.

بر اساس اظهارات مزاری، دو نوع گریه برای امام حسین (ع) مجاز است به مانند گریه ‌ای که برای از دست دادن یک منفعت باشد؛ آن هم منفعت امامت.

به باور حسینی مزاری؛ گریه ای که در کنج مسجد باشد و صاحب آن از تحولات جاری در منطقه و کشور آگاهی نداشته باشد، هیچ سودی برای امام حسین (ع) و ادامه راه وی ندارد.

وی تاکید کرد که گریه حسینی انگیزه حضور در صحنه سیاسی را برای یک مسلمان آگاه خلق می کند، نه ماندن در کنج مسجد را که دشمنان اسلام را خشنود سازد.

رئیس تبیان معتقد است که عزاداری و گریه برای امام حسین (ع) باید مقدمه عمل به شئونات اسلام و زمینه ساز حضور در صحنه سیاسی باشد.

حسینی مزاری افزود که هدف قیام امام حسین (ع) نه شهادت بود و نه رسیدن به قدرت؛ بلکه احیای امر به معروف و نهی از منکر بود که در شرایط امروز پیاده کردن آن یک امر لازمی در جامعه است.

منبع موجودیت منکرات در افغانستان را عاملی برای خدشه دار ساختن وحدت و اتحاد ملی دانسته و گفت که این امر منجر به پدید آمدن چالش های زیادی در کشور شده است.

این مراسم با سینه زنی جوانانی از مساجد شهر کابل خاتمه یافت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *