مردم پنجشیر بر ضد رئیس جمهور غنی تظاهرات کردند

امروز چهارشنبه (۱۹ثور) جاده‌های پنجشیر شاهد تظاهرات شهروندان این ولایت بود و آنها تصمیم ارگ را در پیوند به توزیع شناسنامه الکترونیکی یک جانبه خواندند و پرچم دوران جهاد و مقاومت را با خود حمل می‌کردند.

یکی از تظاهرات کنندگان بنام صفی الله به خبرگزاری خاورمیانه گفت که تصمیم ارگ در پیوند به توزیع شناسنامه الکترونیکی یک جانبه است و حکومت می‌خواهد هویت همه اقوام را زیر پا کند.

وی در ادامه گفت که رئیس جمهورغنی بیشتر به دنبال نفاق قومی در کشور است و با توزیع یکجانبه شناسنامه های برقی در تلاش سلب هویت اقوام در افغانستان است.

در این تظاهرات مردم شعارهای چون خراسان‌خواهی سر می‌دادند و حکومت وحدت ملی را حکومت «وحشت ملی» خطاب می‌کردند.

رئیس جمهور غنی هفته گذشته در یک اقدام ناگهانی توزیع شناسنامه الکترونیکی را در ارگ ریاست جمهوری آغاز کرد و این کار رئیس جمهور مورد واکنش داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه و دیگر سیاسیون واقع شد.

داکتر عبدالله عبدالله روند توزیع شناسنامه را فاقد مشروعیت دانست و گفت که این کار سبب ایجاد بحران در کشور خواهد شد.

همچنان حزب جمعیت اسلامی افغانستان در پیوند به توزیع شناسنامه الکترونیکی اعلامیه نشر کردند و این کار ارگ را محکوم کردند و یک جانبه خواندند.

درج واژه افغان در تذکره چند سال می‌شود بحران ایجاد کرده و این کار سبب شده است که روند توزیع تذکره بارها به تعویق بیفتد.

این در حالیست که مجلس نمایندگان قانون ثبت احوال نفوس را که پاس کرده بود نادیده گرفته شد و رئیس جمهور غنی در یک فرمان تقنینی دوباره این قانون را به مجلس راجع کرد که این کار سبب شد واکنش‌ها در مجلس و مردم افغانستان زیاد شود.

همچنان آگاهان به این باور استند که نام « جمهوری اسلامی افغانستان» کافی است و نیاز نیست که واژه افغان در تذکره ذکر شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *