سه پروژه مشترک اقتصادی بین افغانستان و ترکمنستان

رهبران افغانستان و ترکمنستان سه پروژه مشترک اقتصادی را افتتاح کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پروژه های مشترک اقتصادی خط آهن آقینه-اندخوی، برق ترکمنستان-شبرغان و فایبر نوری امروز (۲۵جدی) توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح شد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور کشور در مراسم افتتاح اظهارداشت که این پروژه ها سبب تغییرات بهتر در زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه خواهد شد.

وی اهمیت موقعیت افغانستان به حیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا را مهم خواند.

رئیس جمهور خاطرنشان ساخت: «بهره ‌برداری و ادامه‌ کار پروژه‌ های مهم اقتصادی و زیربنایی، از جمله افتتاح خط آهن خواف – هرات که اخیراً شاهد آن بودیم، به اثبات می‌ رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقه‌ای رویا نه، بلکه یک واقعیت انکارناپذیر است.»

آقای غنی تکمیل شدن کار ساخت لین ۵۰۰ کیلوولت برق از آقینه الی شبرغان و لین ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان الی مزار شریف را نیز گامی مهم برای توسعه و اقتصاد کشور یاد کرد.

به گفته وی، در آیند‌ه نزدیک پروژه‌ های دیگر که افغانستان را به چهارراه منطقه تبدیل می‌کند، نیز افتتاح خواهد شد.

از سویی هم، قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان، افتتاح این پروژه ‌ها را یک گام بزرگ در راستای گسترش روابط میان دو کشور یاد کرد.

وی این پروژه ها را برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی در افغانستان موثر دانست.

پروژه‌ های اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه‌ های بزرگ مانند انتقال برق به پاکستان (تاپ)، انتقال گاز به کشورهای هند و پاکستان( تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل می‌ کند، برنامه های مشترک افغانستان و ترکمنستان است.

خط آهن آقینه- اندخوی به طول بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارد که تفاهمنامه ساخت آن یک سال پیش میان دو کشور به امضا رسیده بود و با هزینه حدود ۳۰ میلیون دالر به بهره برداری رسید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *