داعش را در افغانستان کی حمایت می‌کند و چرا این گروه ترویستی مردم را هدف قرار می‌دهند

سروصداها از پیدایش گروه تروریستی داعش چند سال می‌شود که در افغانستان پیچیده است و این سرو صداها گاهی از شمال و گاهی از شرق به مرکز می پیچد و این سروصدا ها سبب شده است که در دل مردم رعب و وحشت ایجاد شود و سبب شود که حملات انتحاری را که گروه های تروریستی دیگر و یا حملات که از داخل پلان می‌شود را به عهده ‌گیرند.

گروه تروریستی داعش یکی از پلان‌های استراتیژیک آمریکا، عربستان و اسرائیل بود برای ایجاد چند کشور در خاورمیانه که با وارد شدن روسیه و ایران با دیگر گروه های جنگجویان اسلامی این پلان آمریکا به شکست مواجه شد و این شکست برای آمریکا و عربستان خیلی سنگین تمام شد.

بعد از شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه این گروه در افغانستان زیر ریش آمریکا و با حضور نیروهای خارجی چندین کشور غربی قدرتمند شد و روز به روز به توانایی تروریستی این گروه افزود می‌شود در حالی که دولت افغانستان دست داشتن خارجی ها و به ویژه آمریکایی‌ها را در تمویل و انتقال داعش به افغانستان رد می‌کند اما رییس جمهور پشین حامد کرزی بارها در مصاحبه خود سیاست‌های آمریکا را شکست خورده گفته است.

حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در گفتمانی در انستیوت مطالعات صلح وجنگ هند، بدتر شدن اوضاع امنیتی کشور را نتیجه سیاست‌های نادرست آمریکا عنوان کرد.

کرزی، در این گفتمان بار دیگر از سیاست‌گذاری‌های آمریکا در افغانستان انتقاد می‎کند و می‌گوید با حضور کامل امریکا در افغانستان، جنگ وخونریزی در کشور بیشتر شده است. او افزود که گروه‌های هراس‌افگن و افراط‌گرا در افغانستان نیز نیرومندتر شده‌اند.

همچنان کرزی در مورد ظهور داعش در افغانستان گفته است که چگونه داعش به افغانستان رفت، این دقیقا چیزی است که من می‌پرسم؟ داعش در جریان حکومت طالبان و حکومت من ظهور نکرد. داعش چهار سال پیش در حالی در افغانستان ظهور کرد که آمریکا حضور کامل در افغانستان دارد و اداره فضای این کشور نیز به دوش آمریکا است.

کرزی در حالی از شکست آمریکا در افغانستان حرف می‌زند که به همکاری روسیه، هند، چین و ایران در پیوند به مبارزه با تروریسم تاکید می‌کند.

کرزی یکی از مهره‌های آمریکا در افغانستان بود که تا فعلاً هم آگاهان به این باور اند که کرزی یک رقم‌های به آمریکا وفادار است تا برنامه‌های آمریکا را در آسیا و بیشتر در افغانستان پیاده کند.

در مورد گروه تروریستی داعش و همکاری آمریکا با این گروه رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه‌ای و دیگر سران دولت جمهور اسلامی ایران حرف‌های گفته اند.

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در جلسه درس خارج فقه ضمن ابراز همدردی با قربانیان حملات اخیر در کابل، آمریکا را متهم کرد که بخاطر توجیه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای اسرائیل، در حال انتقال اعضای گروه تروریستی داعش به افغانستان است.

خامنه‌ای گفت کشتار اخیر در افغانستان جز همین نقشه است و تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با اسراییل نیفتند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران تصریح نمود: آمریکایی‌ها خود عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند و کشتارهایی که به اسم مذهب در این منطقه از حدود بیست سال قبل انجام گرفت، مستقیم یا غیرمستقیم بوسیله عوامل آمریکا بود و اکنون نیز به‌دنبال آن هستند که با ایجاد ناامنی، حضور خود را تأمین کنند و اهداف سیاسی و اقتصادی‌شان را پیش ببرند.

در همین حال محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در حاشیه یک مجلس گفته است که « آمریکایی ها وقتی که دیدند در عراق و سوریه داعش و گروه‌های سازمان یافته تروریستی جایگاه و سرزمین تصرفی را از دست دادند، آنها را به طرق مختلف به افغانستان منتقل می‌کنند و ما شاهد انفجار، ترور و جنایات جدیدی در افغانستان هستیم».

در ادامه باقری گفته است که « آمریکایی‌ها بهانه حضورشان در منطقه جنوب غرب آسیا را ایجاد تنش می‌دانند، اگر منطقه ما منطقه آرامی باشد قاعدتا باید آنها ارتش خود را جمع کنند و بروند و کشورهای منطقه‌ خودشان امنیت منطقه را تامین کنند».

باقری افزود که اعتقاد داریم این توطئه آمریکایی‌ها در حال توسعه است و ملت عزیز و همسایه ما یعنی افغانستان، دست در دست هم با آن مقابله خواهند کرد و انشالله شاهد آن باشیم که هیچ یک از گروه‌های تروریستی و دست نشانده آمریکا در منطقه حضور نداشته باشند.

همچنان روسیه نیز آمریکا را متهم به حمایت از گروه تروریستی داعش می‌کند و می‌گوید که با آوردن این گروه در شمال افغانستان قصد دارد آسیای میانه را نا امن کند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه که در یک کانفرانس بین المللی سخنرانی می‌کرد گفت که پس از برخورد قاطع ائتلاف ایران و روسیه با تروریست‌ها در سوریه، حالا گروه تروریستی داعش در مناطق دیگر و به خصوص افغانستان در حال ایجاد پایگاه است.

شویگو ضمن این که از لفاظی‌های روس‌ستیزانه و اقدامات نظامی غیردوستانه در نزدیکی مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرد، به مقایسه روزهای پیش از ورود روسیه به معرکه سوریه با روزهای پس از ورود ارتش روسیه پرداخت و نتیجه‌گیری کرد که آمریکا و متحدانش در ائتلاف به ضد گروه تروریستی داعش، عزمی برای مبارزه با تروریست‌ها نداشته‌اند.

وزیر دفاع روسیه در ادامه گفت که قبل از شروع عملیات ما، ائتلافی به رهبری آمریکا، اصطلاحاً با داعش می‌جنگید؛ ۳۰ کشور از میان کشورهای حاضر در این ائتلاف، ارتشی مدرن داشتند ولی نتیجه کار این بود که داعش روز به روز، زمین‌های بیشتری را در سوریه و عراق تصاحب می‌کرد.

شویگو نتیجه‌گیری جالبی کرد و گفت : سخت است باور کنیم که قوی‌ترین ائتلاف (موجود در دنیا) نتوانست آن تروریست‌ها را شکست دهد. شاید هدف آنها، فقط بی‌ثبات کردن منطقه و محکم کردن جاپای اقتصادی و نظامیشان بود.

وزیر دفاع روسیه تاکید که گروه تروریستی داعش پس از شکست در سوریه و عراق در حال ایجاد پایگاهی جدید در آفریقا و افغانستان هستند؛ مابقی هم به کشورهایشان در آسیا و اروپا بازمی‌گردند.

وی در مورد حضور گروه تروریستی داعش تاکید کرد که افغانستان در حال تبدیل شدن به خانه امن گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است؛ آنها ممکن است حتی از آنجا به دیگر مناطق آسیا نفوذ کنند.

وزیر دفاع روسیه در ادامه گفت که امروز بیش از ۵۴۰۰ داعشی در افغانستان حضور دارند و این عدد، رو به افزایش است.

همچنان در نشست که وزیران خارجه روسیه و پاکستان داشتند وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف از حضور گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان اظهار نگرانی کردند  و از ایالات متحده آمریکا و ناتو انتقاد کرده‌است که حقیقت را در مورد نفوذ روز افزون گروه داعش در شمال افغانستان پنهان می‌کند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه در این نشست گفت که کشورش به خاطر افزایش حضور و نفوذ گروه تروریستی داعش «بسیار حواس‌پرت» شده است.

به گفته‌ی لاوروف حضور گروه تروریستی داعش در شمال و شرق افغانستان «جدی» است و هم‌اکنون تعداد این گروه به یک هزار تن رسیده است.

لاوروف گفت: این دقیقاً در مرزهای همسایه‌های آسیای مرکزی ما است. این خطر ورود هراس‌افگنان به آسیای مرکزی را افزایش می‌دهد، جایی که برای آنان دشوار نخواهد بود تا به روسیه و پیش‌تر از آن هم برسند.

در همین حال خواجه محمدآصف، وزیر خارجه‌ی پاکستان گفته است که حضور غیرقابل کنترل گروه تروریستی داعش در افغانستان باعث نگرانی کشورش شده است.

همچنان وزارت خارجه پاکستان نیز گفته که داعش برای کشورهای منطقه تهدید جدی می‌باشد و خاطر نشان ساخته که اگر جلو آن گرفته نشود، خیلی هشدار دهنده می‌باشد.

با این همه اتهامات که بر آمریکا وارد شده است هنوز هم این کشور داد از مبارزه علیه تروریسم می‌زند و این نشان می‌دهد که آمریکا در امر مبارزه با تروریسم صادق نیست و بخاطر تطبیق استراتیژی خورد، بزرگ، داخلی و خارجی خود از خاک افغانستان استفاده می‌کند.

مسئولیت حملات انتحاری بر خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی، مراکز ثبت نام و دیگر بخش‌های از کابل را گروه تروریستی داعش به عهده می‌گیرد و این تهدید علیه مردم پنداشته می‌شود و زیر این بحث را زیر نام روند آغاز توزیع شناسنامه الکترونیکی و بحث حاشیه‌ای پنهان می‌کنند.

هدف قرار دادن مردم عام یکی از شیوه های کار گروه تروریستی داعش است که با این کار می‌خواهند روندهای مردم سالار را صدمه بزنند و توان مبارزه، اعتراض و حرکت‌های مدنی را از مردم می گیرند.

از یک طرف دیگر افغانستان را با کشورهای ایران، پاکستان و روسیه درگیر جنگ می‌سازند و داعش را پیش می‌کنند و این کشورهای مجبور استند از منافع خود دفاع کنند.

با این کار خود آمریکا می‌خواهد روسیه و ایران را تحت فشار قرار بدهد تا بتواند حضور خود را در افغانستان بیشتر بسازد و این درحالیست که مبارزه با تروریسم یک حرف روی کاغذ است.

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *