تظاهرات مسالمت آمیز در نیمی از افغانستان به حمایت از استاد عطا

پس از منظوری استعفای عطامحمد نور والی قبلی بلخ که در پی یک تفاهم با ریس جمهور غنی پیش‌‌‌‌کش شده بود، تنش های زیادی را به همراه داشت و هنوز شعله‌‌‌‌ی آن فروکش نکرده و همه روزه نتایج نا معلوم آن در میان مردمان کشور زیرو رو می-شود.

نه ارگ توانسته که با این کار زمینه‌‌‌‌ی خلع قدرت «نور» را از ولایت بلخ فراهم بسازد و نه هم عطا محمد نور از موضع‌‌‌‌اش که همانا بر آورده شدن خواست های حزب جمعیت اسلامی افغانستان قدمی عقب گذاشت است.

پس از این همه‌‌‌‌ی بگو مگو ها، عطامحمد نور روز یک‌‌‌‌شنبه در دیدار با شماری از هوادارانش از ولایت های، سمنگان، بامیان و بلخ گفت که طرفدارانش به زودی حرکت های مدنی را در کابل و ۱۵ ولایت دیگر افغانستان به راه خواهند انداخت.

عطامحمد نور ریس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان می‌‌‌‌گوید که او و متحدانش اکنون در حال منسجم سازی مردم برای این حرکت مدنی “دادخواهانه” استند.

این حرکت که سر از تاریخ بیست‌‌‌‌وهفتم ماه روان میلادی آغاز و سه روز ادامه خواهد داشت، به گفته آقای نور ، نمادین، قوی و گسترده و با هزاران واسطه همراهی خواهد شد.

وی می‌‌‌‌گوید، طرفدارانش از این ولایت ها برای یک‌‌‌‌روز وارد کابل مرکز کشور خواهند شد و خواست های شان را به گوش حکومت و جامعه جهانی خواهند رساند.

در عین حال شماری از طرفدران آقای نور در شمال کشور از آمادگی های شان برای اشتراک در این حرکت مدنی خبر می‌‌‌‌دهند.

سمیع‌‌‌‌الله مجاهد شهروند ولایت بغلان می‌‌‌‌گوید، “استاد عطا” در شمال افغانستان بگونه جدی در برابر گسترش دامنه فعالیت های گروه داعش سدِ محکمی است و از این لحاظ وی آماده است که به تظاهرات دادخواهان به طرفداری والی قبلی بلخ اشتراک کند.

پیش از این شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان نیز چنین هشدار های را به حکومت داده بود و خواستار توقف پافشاری ارگ بخاطر کنار رفتن والی قبلی از سِمتش شده بودند.

از سویی هم وزارت امور داخله افغانستان می‌‌‌‌گوید، تا هنوز درخواست رسمی در باره‌‌‌‌ی این‌‌‌‌که تظاهرات از سوی طرفداران آقای نور برگزار می‌‌‌‌شود به پولیس داده نشده است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت امور داخله گفته است، در صورتی که این تظاهرات به‌‌‌‌گونه قانونی برگزار شود، پولیس آماده تأمین آمنیت آن می‌‌‌‌باشد.

تنش ها میان کابل و بلخ همچنان نگرانی ها را میان شهروندان کشور به میان آورده است، مردم خواهان پایان یافتن هرچه زودتر این معضله استند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *