امید به کاهش خشونت از بین رفته است

فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان می گوید که افزایش دوباره خشونت ها، امید و خوشبینی مردم افغانستان نسبت به کاهش خشونت ها را از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سخنگویان نیروهای خارجی و طالبان در توئیتر با هم گفتگو کرده و هر کدام نسبت به اتفاقات اخیر نظر داده اند.

سانی لگت، سخنگوی ماموریت قاطع در افغانستان در حساب توئیتر خود نوشته است که کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است و رسیدن به آن به رهبران نیروهای امنیتی افغانستان، خارجی و جنگجویان طالبان دارد.

وی تاکید کرده است که هر حمله باعث تولید حملات جدید می شود و همه طرف های درگیر نبرد افغانستان باید برای جلوگیری از کشتن و خشونت تلاش کنند.

در عین حال، ذییح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است «راه حل اجرای توافقنامه دوحه است. وضعیت فعلی را خراب نکنید. با بیانیه‌های بی‌مبنا و تحریک آمیز.»

وی تاکید کرده است که تا پایان متعهد بوده و طرف های دیگر هم به تعهدات خود پایبند بمانند.

با این حال، فرماندهی نیروهای امریکایی در واکنش به اظهارات مجاهد، تاکید کرده است که گفته ‌های جنرال اسکات میلر در دیدار اخیر با ملابرادر در دوحه قطر باید درست و دقیق ترجمه شود.

در اعلامیه این نیروها آمده است که کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است و طرف های درگیر باید به راه سیاسی برگردند.

فرماندهی نیرهای امریکایی با اشاره به آزادی زندانیان تاکید کرده است «آزادی زندانیان طالبان و حکومت در زمان شیوع کرونا راه را برای گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس دایمی باز می ‌کند».

اما در اعلامیه تصریح شده است که افزایش خشونت ها، خوشبینی افغانها که پس از کاهش خشونت یک هفته ‌ای پیش از امضای موافقتامه صلح ایجاد شده بود را از بین برده است.

اعلامیه افزوده است که در مذاکرات دوحه نیز تاکید شده که نیروهای امریکایی به کمک شان به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داده و در صورت نیاز دفاع می ‌کند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که بعد از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان، بخش هایی از کشور شاهد ناامنی های بی سابقه بوده و شماری از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی از سوی طالبان کشته و زخمی شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *