اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان در مورد برکناری عبدالکریم خدام والی سمنگان

اخیرا ارگ ریاست جمهوری فرمان برکناری یکی دیگر از اعضای بنلدپایه جمعیت اسلامی افغانستان، عبدالکریم خدام والی محترم ولایت سمنگان را که بر اساس تعاملی مبتنی بر توافق نامه حکومت وحدت ملی چند ماه قبل مقرر شده بود، صادر کرد. در حالی که هیچ شکایتی از سوی مردم سمنگان در مورد وی وجود ندارد و هیچ ایرادی از نظر کارفهمی و انجام امور بروی وارد نیست.
همه‌ می دانیم که هدف شکل گیری حکومت توافقی و مشارکتی وحدت ملی، انجام تعهداتی مثل:
– تشکیل کمیسون تعدیل قانون اساسی؛
– برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی؛
– برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی؛
– توزیع تذکره الکترونیک مطابق قانون مصوب پارلمان؛
– اصلاحات نظام انتخاباتی مطابق طرح کمیسیون خاص؛
– و برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده؛
بود، که باید در اولویت وظایف این حکومت قرار می داشت؛ و تا دوسال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی انجام می یافت.
متأسفانه حکومت وحدت ملی نه تنها مسئولیت های اصلی اش را انجام نداد، بلکه با روی دست گرفتن آجنداهای انحصار گرایانه و بحران آفرین، باعث شد با گذشت هر روز وضعیت افغانستان بحرانی تر شود و تازه ترین آن، صدور فرمان برکناری والی سمنگان بود. این در حالیست که نتیجه‌ی مذاکرات در مورد مشکل خلق شده از سوی ارگ در ولایت بلخ، هنوز معلوم نیست.
جمعیت اسلامی افغانستان که یکی از طرف های اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی است، فرمان برکناری والی سمنگان را ناموجه، گامی دیگر در مسیر افزایش تنش در کشور، تک روانه و در مخالفت با روح “موافقت سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی” می‌داند و با تأیید موقف مردم و بزرگان ولایت سمنگان و قوم شریف ترکمن، این فرمان را رد می‌کند.
جمعیت اسلامی افغانستان راه حل این مشکلات را تداوم مذاکره و تمکین حکومت وحدت ملی به “توافق نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی” می‌داند و از احزاب سیاسی افغانستان، شورای علما، جامعه مدنی، شخصیت های بزرگ ملی و جامعه جهانی ‌می خواهد که جلو اقدامات بحران آفرین ارگ را بگیرند، و نگذارند که تنش آفرینی های ارگ بیشتر از این وضعیت را پیچیده کند.

و من الله‌التوفیق
شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان
کابل -۳۰ دلو ۱۳۹۶

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *