استاد محقق : تلاش برای تحمیل هویت یک قوم بالای اقوام دیگر به جایی نمی‌رسد

استاد محقق که در نشست یاد بود از ۲۶ دلو روز خروج قشون سرخ از افغانستان در سخنرانی که داشت گفت « تلاش برای تحمیل هویت یک قوم بالای اقوام دیگر به جایی نمی‌رسد  وبی نتیجه می‌باشد و اظهار کرد که اگر از این اقدام جلوگیری صورت نگیرد، افغانستان به بحرانی خواهد رفت که مدیریت آن خیلی مشکل خواهد بود.

در ادامه استاد محقق افزود که « افراطیونی که یک قوم را صاحب افغانستان می‌دانند، سخن ناحق است؛ زیرا به اساس قانون تصویب شده، ۱۴ قوم صاحب این کشور می‌باشند  و در ادامه تاکید کرده گفت که قانون اساسی افغانستان، ۱۴ قوم را صاحب این خاک می‌داند و هر کدام آنان دارای هویت های مستقل وشناخته شده می‌باشد و کسی هم نمی‌تواند که هویت یک قوم را بالای قوم دیگر تطبیق نماید.

محقق خطاب به سران حکومت گفت که باید صبور باشند و موضوع‌های ملی را از طریق گفت‌وگو و در هم‌کاری با بزرگان سیاسی کشور حل نموده و دست از تفرقه‌افگنی و توطیه چینی بردارند.

این گفتۀ محقق در حالی مطرح می‌شود که حکومت قرار است توزیع شناس‌نامه‌های برقی را با درج واژۀ افغان به عنوان هویت تمام شهروندان کشور، توزیع نماید؛ چیزی‌که با واکنش‌های جدی شماری از رهبران سیاسی و جهادی روبرو شده‌است.

این در حالیست که آگاهان واژه افغان را مترادف با اوغان-اپه‌گان و پشتون می‌دانند و حال حکومت وقتی که می‌خواهد تمام اقوام افغانستان را زیر نام یک قوم بیاور برای دیگر اقوام که تاریخ و فرهنگ جداگانه دارند قابل قبول نیست.

همچنان این کار ارگ ریاست جمهوری افغانستان که می‌خواهد هویت های دیگر اقوام را حذف کند واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و همه مردم از بحران مهار ناشدنی حرف می‌زنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *