یک سال شد و جنرال دوستم برنگشت؛ دیدار خانواده چقدر طول کشید!

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان یک سال است که در ترکیه و در یک تبعید غیر رسمی به سر می‌برد؛ این جنرال پادشاه ساز یک سال قبل بخاطر درمان و دیدار با خانواده خود به ترکیه سفر کرد و یک سال ازاین دیدار و درمان می‌گذرد؛ اما معاون اول ریاست جمهوری کشور هنوز در ترکیه به سر می‌برد.

سال ۱۳۹۶ منابع نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری گفتند که دوستم روز جمعه(۲۹ثور) برای درمان به ترکیه رفت.

همچنان دفتر جنرال دوستم در یک خبرنامه گفته بود که معاون نخست ریاست جمهوری برای معاینات و هم چنان دیدار با خانواده‌اش به ترکیه رفته است.

در این خبرنامه آمده بود که دوستم در زمان رفتن به ترکیه، اظهار داشت که او در هرگونه شرایط در کنار مردم افغانستان قرار خواهد داشت.

در بخش دیگر از این خبرنامه آمده بود که دوستم گفت که او از وضعیت «دشوار امنیتی» در کشور نگران است.

خبرنامه معاونیت ریاست جمهوری گفته بود که جنرل دوستم قرار است پس از مدت کوتاه دوباره به کشور برگردد.

دوستم همچنان گفته بود که مؤفقیت از آن مردم ما است و دشمنان ملت ما سرنگون خواهند شد

با این همه اظهارات و سخنرانی‌ها جنرال دوستم بعد از چند ماه اقامت در ترکیه خواست به افغانستان بیاید که به هواپیمای عامل معاون اول ریاست جمهوری اجازه نشست را نداند و این کار چند بار دیگر تکرار شد.

جنرال دوستم با رهبران احزاب جمعیت و وحدت ائتلاف نجات را تشکیل داد که ثمر نگرفته خشک شد و جنرال در ترکیه ماند و حکومت همچنان به کار خود ادامه داد.

باتور دوستم پسر ارشد جنرال دوستم تا جای خواست که نقش جنرال دوستم را بازی کند که نتوانست و طبیعی هم بود که با آن سن و سال و تجربه کم که دارد نمی‌تواند جای خالی جنرال دوستم را پر کند.

جنرال دوستم یک سال است که بخاطر درمان و دیدار با خانواده در ترکیه به سر می‌برد اما مخالفان سیاسی جنرال می‌گویند که او در تبعید غیر رسمی در ترکیه زندگی می‌کند.

پیش از این که جنرال به ترکیه تبعید شود او در پیوند به اتهام آزار و اذیت احمد ایشچی معاون اسبق حزب جنبش متهم شد و همین سبب شد که فشارهای داخلی و خارجی بالای جنرال زیاد شود و او را وادار کند که به ترکیه برود.

اما چرا این پرونده ساخته شد؟

جنرال دوستم با روحیۀ که داشت بعد از این که حکومت وحدت ملی با آن همه رسوایی و افتضاح ساخته شد به نبرد با طالبان پیوست و بارها به ولایت‌های سمت شمال سفر کرد و در هر سفر شمار زیاد از طالبان را اسیر می‌گرفت و یا می‌کشت و این برای استراتیژی که جهان برای شمال افغانستان پیش‌بینی کرده بود قابل قبول نبود.

غرب در موجودیت جنرال دوستم شمال را به پناهگاه امن برای گروه تروریستی داعش مبدل ساخته نمی توانست و همچنان کشورهای دیگر منطقه از شمال به حیث پناهگاه گروه های دیگر استفاده کرده نمی‌توانست و حذف فزیکی جنرال دوستم هم یک اندازه چالش برانگیز بود و همین سبب شد که پرونده احمد ایشچی را به پای جنرال بسته کنند و او را فراری بدهند.

اگر جنرال دوستم در افغانستان می‌بود نمی گذاشت که شبرغان مرکز داعش شود و فاریاب در معرض سقوط قرار بگیرد و گروه های سیاسی که مخالف جنرال دوستم بودند امروز می دانند که وجود جنرال دوستم برای امنیت شمال چقدر مفید بوده و با کنار زدن او شمال را چه ساخته اند؟

بارها خبر برگشتن جنرال دوستم پخش و نشر شد اما هر بار این اخبار دروغ بود و شایعه چرا که جنرال دوستم را نمی گذارند به کشور برگردد و به احتمال زیاد تا زمانی که در شمال پایگاه خود را مستحکم نکنند و غرب و شرق پلان خود را عملی نکنند جنرال در ترکیه می باشد.

اما شاید در شروع انتخابات ریاست جمهوری جنرال دوستم با یکی از تکت‌های انتخاباتی ائتلاف کند و وارد کارزار سیاسی شود که آن هم تا جای بعید به نظر می‌رسد.

با حذف جنرال دوستم از بدنه نظام چند چیز اتفاق افتاد؛ اوزبیک‌ها را پارچه، پارچه کردند، رهبر شان را کوچک ساختند، شمال را ناامن کردند و به کشورهای همسو با جنرال دوستم فهماندند که ما همه کاره در افغانستان استیم.

جنرال دوستم تنها مشکل که داشت سیاست را نمی فهمید و اطرافیان جنرال دوستم برایش مشوره خوب نمی دادند و جنرال دوستم هم اکثر اوقات از کسی گپ شنویی نداشت و همین مشکلات جمع شخصیت غیر قابل پیش‌بینی این جنرال او را از بدنه سیاست و نظام حذف کرد.

در حالیکه اگر جنرال دوستم نمی بود پیروزی تیم تحول و تداوم ممکن نبود و اگر جنرال دوستم در تیم داکتر عبدالله می بود حتی آمریکایی ها هم توان مخالف با این جمع را نداشت، با درک همین ضعف جنرال را از بدنه جبهه شمال جدا کردند و احمد ضیا را نیز کنار خود آوردند و بعد از مدتی این دو را از بدنه نظام کشیدند و حال دارند در سرزمین قدرت اسپ مراد خود را چپ و راست جولان می‌دهند و هیچ قدرت هم نیست که جلو شان ایستاده شود.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *