یک بام و دو هوای کرونا در افغانستان

وزارت صحت عامه چندی پیش نسبت به شیوع موج دوم کرونا (کووید۱۹) در کشور هشدار داد و پیشنهاد بسته شدن هوتل های عروسی را برای یک مدت تقریبا یک ماهه داد.

این طرح به مانند شمار دیگری از طرح ها عملی نشد و هوتل های عروسی همچنان به فعالیت ادامه داده و می دهند، محافل دوستانه و ورزشی با حضور شماری زیادی از علاقمندان برگزار می شود و رفت و آمدهای مردم هم در شهرها کاملا عادی است.

هرچند که کابینه هم مدتی بعد و با گذشت تقریبا ۱۵ روز از پیشنهاد وزارت صحت عامه، بسته شدن هوتل های عروسی را تائید کرد؛ اما هیچ تغییری وارد نشد.

با آنهم، وزارت صحت عامه روزانه با اعلام موارد مثبت و جان باختگان نسبت به شیوع موج دوم هشدار می دهد؛ در حالی که هیچ پیگیری نسبت به آن وجود ندارد.

چندی پیش وزارت صحت عامه گفته بود که شیوع کرونا تحت کنترول است و اگر از سوی مردم رعایت شود، قادر خواهند بود تا شمار مبتلایان را به کمتر از ۵ درصد حفظ کرده و نگهدارند.

منبع گفته بود که با توجه به احتمال آمدن موج دوم، آمادگی لازم گرفته شده است و برنامه جامعی برای مقابله با ویروس کرونا در موج دوم آماده شده است.

وزارت به صورت جدی از مردم خواسته است تا با پوشیدن ماسک، مسوولیت فردی شان را ادا کنند؛ اما در حال حاضر مردم نسبت به این کار علاقه ای دارند و بخش عمده ای از مردم از ماسک استفاده نمی کنند.

شاید دلیل عمده اینکه مردم نسبت به کرونا بی تفاوت شده اند، اقدامات دولت و دولتمردان باشد که با جذب کمک های هنگفت، برنامه های عملی و کارای کمتری انجام دادند.

دولت در دور اول کرونا، نتوانست اعتماد مردم را کسب کند و این امر در بی تفاوتی مردم برای موج دوم نقش مهمی داشت.

از توزیع نان و چهار کیلوگرام گندم برای مستحقین گرفته تا کمک های غذایی دیگر، همه به نوعی حیف و میل شده و مردمی که در قرنطین به سر می بردند، مشکلات شان افزایش می یافت.

در روزهای اخیر هم که شماری از حامیان، برای مبارزه با کرونا کمک هایشان را تعیین کرده اند؛ دولت هیچ اقدام جدی برای جلب اعتماد مردم در راه مبارزه با کرونا نکرده است.

مردم انتظار دارند که کمک های صورت گرفته به شکل روشن و مشخص برای شان توزیع شود و افرادی که در راس قرار دارند به هر بهانه ای آن را حیف و میل نکنند.

حالا دولت و نهادهای مربوط هستند و دو «هوا» برای مبارزه با کرونا، چون از یک طرف هشدار داده می شود و از طرف دیگر همه برنامه ها به صورت عادی آن جریان دارد و از سویی هم کمک های خارجی برای مبارزه جذب می شود.

و در کنار آن، مردم روزانه شاهد کمک هایی هستند که بخش کوچکی از آن در اختیارشان قرار داده نمی شود و شمار محدودی از آن منفعت می برند و هیچ اعتمادسازی از سوی مقام ها صورت نگرفته است که با این وضعیت، هیچ اقدامی کارا نخواهد بود و مردم هم همکاری نخواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *