گروه تروریستی داعش را در افغانستان کدام کشور حمایت می‌کند؟

از چند سال بدین سو گروه تروریستی داعش در افغانستان اعلام موجودیت نموده است و جنایت را در افغانستان انجام داده اند و بعضی از حملات انتحاری که بالای امکان مذهبی شعیان می‌شود را نیز همین گروه تروریستی به عهده می‌گیرند.

خبرگزاری خاورمیانه در زمینه این که کدام کشور داعش را در افغانستان حمایت می‌کند یک نظر سنجی راه اندازی کرده بود که مردم در این نظر سنجی ۸۹% به آمریکا رای داده اند و ۱۱درصد به روسیه؛ یعنی این‌که مردم می‌گویند آمریکا در افغانستان از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند.

در این نظر سنجی بیش از ۱۳۰۰ نفر اشتراک کرده بودند که دیدگاه‌های هم پای این نظر سنجی گذاشته اند.

همچنان سفیر روسیه چند روز قبل اعلام کرد غربی و حکومت افغانستان از چرخبال‌های بی نام و نشان که در شمال میایند و ظاهراً بخاطر حمایت داعش میایند برای ما «روسیه» کسی اطلاعات دقیق نمی‌دهد.

هر چند این گفته های سفیر روسیه از سوی مقامات امنیتی رد شد اما رشد چشم‌گیر گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان یک یکی از پرسش‌های است که مردم را با خود درگیر کرده است.

در همین حال چند روز قبل محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در حاشیه یک مجلس گفته است که « آمریکایی ها وقتی که دیدند در عراق و سوریه داعش و گروه‌های سازمان یافته تروریستی جایگاه و سرزمین تصرفی را از دست دادند، آنها را به طرق مختلف به افغانستان منتقل می‌کنند و ما شاهد انفجار، ترور و جنایات جدیدی در افغانستان هستیم.»

در ادامه باقری گفته است که « آمریکایی ها بهانه حضورشان در منطقه جنوب غرب آسیا را ایجاد تنش می‌دانند، اگر منطقه ما منطقه آرامی باشد قاعدتا باید آنها ارتش خود را جمع کنند و بروند و کشورهای منطقه خودشان امنیت منطقه را تامین کنند.»

این در حالیست که آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در یک سخنرانی خود آمریکا را متهم کرد که بخاطر توجیه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای اسرائیل، در حال انتقال اعضای گروه تروریستی داعش به افغانستان است.

خامنه‌ای گفت که کشتار اخیر در افغانستان جز همین نقشه است و تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با اسراییل نیفتند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران تصریح نمود: امریکایی‌ها خود عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند و کشتارهایی که به اسم مذهب در این منطقه از حدود بیست سال قبل انجام گرفت، مستقیم یا غیرمستقیم بوسیله عوامل امریکا بود و اکنون نیز به‌دنبال آن هستند که با ایجاد ناامنی، حضور خود را تأمین کنند و اهداف سیاسی و اقتصادی‌شان را پیش ببرند.

اما تا حال هیچ کشور سندی مبنی بر این‌که گروه تروریستی داعش را کدام کشور در افغانستان حمایت می‌کند نداده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *