گاردین: بیش از یک سوم حملات هوایی عربستان در یمن علیه اهداف غیرنظامی است

روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی فاش ساخت که براساس اطلاعات جمع آوری شده، بیش از یک سوم از حملات هوایی انجام شده توسط عربستان و متحدانش در یمن، علیه اهداف غیرنظامی از جمله مکاتب و شفاخانه ها، بوده است.

گاردین افزود: براساس اطلاعات یاد شده، از هر سه حمله هوایی عربستان علیه یمن، یک حمله علیه مواضع غیرنظامی از جمله مکاتب و شفاخانه ها بوده است که این مساله می تواند فشار را بر انگلیس و آمریکا به دلیل نقش آنها در این جنگ، افزایش دهد.

این روزنامه افزود: این اطلاعات که تحت عنوان ‘پروژه اطلاعات یمن’ جمع آوری شده، در تناقض با ادعاهای دولت عربستان که از سوی متحدانش انگلیس و آمریکا مورد حمایت قرار گرفته است، بشمار می آید.

گاردین اضافه کرد: گروهی متشکل از دانشگاهیان، سازمان های حقوق بشری و فعالان مدنی علاوه بر جمع آوری اطلاعات یاد شده، در حال تمرکز بر روی نقش نظامیان انگلیسی در حملات هوایی عربستان در یمن و نیز بر روی فروش سلاح از سوی انگلیس به عربستان است که ارزش سلاح های فروخته شده از شروع حملات هوایی علیه یمن، به بیش از ۳.۳ میلیارد پوند می رسد.

به نوشته این روزنامه، براساس اطلاعات جمع آوری شده، از زمان شروع حملات هوایی علیه یمن در مارچ ۲۰۱۵ میلادی تا پایان آگوست سال گذشته میلادی، بالغ بر ۸ هزار و ۶۰۰ حمله هوایی توسط عربستان و متحدانش صورت گرفته است که ۳ هزار و ۵۷۷ مورد آن علیه مواضع نظامی و ۳ هزار و ۱۵۸ مورد دیگر علیه مواضع غیرنظامی بوده است.

گاردین افزود: دراین میان یک هزار و ۸۸۲ حمله هوایی عربستان و متحدان آن علیه مناطقی صورت گرفته که کاملا مشخص نیست که آن اهداف نظامی یا غیرنظامی بوده اند.

این روزنامه نوشت: براساس گزارش سازمان ملل، طی ۱۸ ماهه گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در یمن کشته شده اند که ۳ هزار و ۷۹۹ نفرشان غیرنظامی بوده اند .

کمیته توسعه بین الملل پارلمان انگلیس و مقامات پارلمان اروپا پیش از این، خواستار توقف فروش اسلحه به عربستان شده اند. با این حال دولت انگلیس می گوید شواهدی که نشان دهد در جریان جنگ یمن جنایت های جنگی صورت گرفته، ندیده است.

‘بوریس جانسون’ وزیر خارجه انگلیس اخیرا در بیانیه ای کتبی به پارلمان این کشور، از فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به رغم متهم شدن ریاض به جنایت جنگی در یمن، دفاع کرد.

وی در این بیانیه گفته است که ادعای مطرح شده در خصوص نقض قانون بین الملل بشردوستانه در جریان حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، تاکنون ثابت نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *