کود ۹۱؛ راهی برای حیف و میل شخصی

یافته های تازه یک گزارش تحقیقی نشان می دهد که «کود۹۱» در بودجه ملی سال ۱۳۹۸، زمینه ای بوده برای مصارف تجملی شماری از اعضای بلندپایه دولتی.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش تحقیقی «اطلاعات روز» در مورد مصارف تجملی «کد۹۱» از بودجه ملی سال ۱۳۹۸ که به تازگی نشر شده؛ نشان می دهد که صدها میلیون افغانی در بخش های محافظین، خرج دسترخوان، کرایه موترهای زرهی و دیگر موارد به مصرف رسیده است.

در این گزارش آمده است که این مصارف (دستکم ۱۲۹میلیون افغانی) غیراصولی و به اهداف شخصی مصرف شده است و شمار زیادی از مقام های دولتی وابسته به رئیس جمهور غنی و دکتور عبدالله از آن بهره مند شدند.

بر اساس این گزارش، بخش عمده ‌ای از بودجه کد ۹۱ پالیسی در سال مالی ۹۸ به اهداف مبهم و غیرمشخص دیگر که از آن گاهی به‌ عنوان «مصارف مستوره» یاد شده، مصرف شده است.

بخشی از این بودجه‌ برای اعمار مساجد، مصارف لویه جرگه‌ مشورتی صلح، جشن استقلال، مصارف «اپراتیفی» ریاست امنیت ملی، مصارف هیئت‌ های حل منازعات قومی و دیگر برنامه ‌ها به مصرف رسیده است.

نکته قابل توجه در این این مصارف؛ این است که دست‌ ‌کم ۹۵ حکم رئیس اجرائیه وقت و ۱۹۷ حکم رئیس‌ ‌جمهور در ۲۵ اداره انجام شده و ده‌ ها فرد به‌ شمول مشاوران رئیس‌ ‌جمهور، کارمندان دولت، سفیران، شماری از خانواده ‌ها و افراد بیرون از دولت به گونه مستقل یا مشترک، به اهداف مشخص و غیرمشخص از آن مستفید شده ‌اند.

خریداری و کرایه خانه، موتر زره، آپارتمان، بهای تکت پرواز، هزینه‌ تداوی افراد، تامین «معیشت و تسهیلات» خانواده ‌ها، مصارف جانبی سفر مقامات و افراد، معاش امتیازی، معاش بست‌ های اضافی، خرج دسترخوان، هزینه‌ مراسم ‌های حزبی، کمک‌ های نقدی و تشویقی به گروه‌ هایی از افراد، مقامات دولتی و اشخاص بیرون از دولت از مواردی است که در این گزارش ذکر شده است.

به عنوان مثال، تنها ۱۵ نفر از اشخاص سرشناس، بیش از ۱۲۳ میلیون افغانی را برای کرایه خانه‌، اقامتگاه، مصارف سفر، خریداری موتر زرهی، خریداری آپارتمان، معاش امتیازی کارکنان دفتر و بهای تیل موترشان از کد ۹۱ پالیسی دریافت کرده‌ اند.

در این میان وحید عمر، مشاور رئیس‌ ‌جمهور در مجموع بیش از ۳۰ میلیون افغانی، محمدعمر داوودزی، نماینده خاص رئیس ‌‌جمهور، در مجموع بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی و فضل‌ محمود فضلی، مشاور پیشین رئیس‌ ‌جمهور و رئیس فعلی اداره امور ریاست ‌جمهوری، در مجموع بیش از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار افغانی را به گونه‌ مستقل برای اهداف شخصی‌ شان دریافت کرده‌ اند.

حامد کرزی، رئیس‌ ‌جمهور پیشین نیز ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار افغانی را از کد ۹۱ پالیسی برای مصارف دفترش دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، رئیس اجرائیه وقت در مجموع بیش از ۱۷ میلیون و ۸۵۰ هزار افغانی را در احکام جداگانه زیر عنوان «مساعدت» به اشخاص به گونه فردی و گروهی کمک نقدی کرده است.

بیشتر این افراد در احکام رئیس اجرائیه به ‌عنوان افراد «مستحق و بی‌ بضاعت» آمده است. همچنین رئیس ‌‌جمهور نزدیک به چهار میلیون را به افراد و شماری از خانواده‌ ها کمک نقدی کرده است.

در این رابطه، ریاست جمهوری و رئیس اجرائیه وقت واکنش نشان نداده اند؛ اما شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفته است که هیچ امتیاز اضافه تر از معاش خود دریافت نکرده است و تنها معاش خود را گرفته است.

وی گفته است: «از زمانی‌ که به حیث معاون سخنگوی رییس جمهور و‌ همچنان به مدت ۹ ماه به حیث‌ سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهور و تا حالا که به حیث مشاور فرهنگی انجام وظیفه می‌ کنم؛ هیچ مبلغی را تحت نام کرایه خانه، خرج دسترخوان، وجه امتیاز برای مصرف شخصی، بلیط سفر خارجی و… در یافت نکرده ام.»

این مصارف در حالی صورت می گیرد که به گفته و تاکید رئیس جمهور غنی، بخش عمده ای از مردم کشور زیر خط دو دالر عاید زندگی می کنند و نیاز جدی به یک برنامه عملی و کارا برای حل مشکل فقر در کشور احساس می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *