پیام صلاح الدین ربانی به مناسبت ۲۶ دلو، روز نجات ملی کشور

۲۶ دلو، همانگونه که در تقویم رسمی کشور به نام روز نجات ملی نامگذاری شده است، روز نجات کشور از چنگ کمونیزم و اعلام شکست این قدرت بزرگ و آغاز فروپاشی آن است. قشون ۱۲۰ هزاری ارتش اتحاد جماهیر شوروی وقت که خود را قدرتمند ترین ارتش دنیا می دانست، همراه با تانک ها، جنگنده ها و تجهیزات نظامی پیشرفته در ششم جدی سال ۱۳۵۸ بر افغانستان تجاوز نمود و پس از نزدیک به ده سال حضور اشغالگرانه، در برابر جهاد برحق مردم یک کشور فقیر اما مصمم و با ایمان، شکست خورده و در ۲۶ دلو ۱۳۶۸ خورشیدی با سر افگندگی از این کشور فرار کرد.


جهاد مردم افغانستان در مقابل اتحاد جماهیر شوروی، در حقیقت بارقه های امید و باور به آزادی را در ذهن ملت های زیادی زنده ساخت که نزدیک به یک قرن زیر سلطه و ستم کمونیزم زیسته بودند.
از همین روز، ۲۶ دلو، تنها روز نجات افغانستان نه، بلکه آغاز رهایی ملت هایی زیادی از بند کمونیزم بود و فروپاشی کمونیزم به عنوان تهدید بزرگ علیه صلح و امنیت جهانی در همین روز کلید خورد.
افغانستان پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی، اما در پی تداوم مداخلات خارجی همچنان در میان شعله های آتش جنگ تحمیلی دیگری باقی ماند و سال ها است که پس از کمونیزم، گروه های تروریستی به نیابت از دیگران، همه روزه از مردم ما قربانی می گیرند.
آرزو داریم که مردم ما در مقابل هیولای خونخوار تروریزم نیز پیروز شده و به صلح و امنیت پایدار و رشد و توسعه دست یابند و این آرزو و هدف، بدون همدلی و برادری میان همه شهروندان این کشور و مبارزه صادقانه و همگانی در برابر این پدیده شوم، میسر نیست.

صلاح الدین ربانی
رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *