نیخته و شیرآباد؛ جنگ چندین ساله و تبعیض قومی سیستماتیک

درگیری‌های در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی از زمان حکومت شیرعلی، عبدالرحمن، نادرشاه و پسرش ظاهرشاه شروع شده است و تا امروز ادامه دارد، در این دوره‌ها به دنبال انتقال قبایل افغان‌ها چون، خروتی، اندر، پوپلزی، دفتانی، جمعی از باشنده‌گان وزیرستان نیز از آن سوی خط دیورند به افغانستان آمدند و زمین‌های شان برای این ناقلین داده می‌شد.

در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی یکی از این زمین‌ها واقع قریه شیرآباد می‌باشد که به قبیله وزیری داده می‌شود. زمین شیرآباد قبلاً توسط آب کاریز آب‌یاری می‌شده، ولی توسط حکم حکومت وقت، آب قریه نیخته که آب چشمه می‌باشد، به ناقلین داده می‌شوند. در تقسیم بندی آبیاری؛ نیخته دارای هژده شبانه روز آب بوده که از هژده شبانه روز آب، چهارده شبانه روز آب آن به حکم حکومت وقت به قریه شیرآباد داده می شود و فقط چهار شبانه روز برای آبیاری زمین های نیخته می ماند.

این جنجال رفته، رفته زیاد می‌شود و در سال‌های اخیر این جنجال به حد کافی بلند می‌شود و در این میان جسد یک شخص از مردم شیر آباد در ساحه نیخته پیدا می‌شود و این شروع جنجال تازه می‌شود.

بعد از مدتی مردم ولسوالی شیرآباد اهالی قریه نیخته را گروگان می‌گیرند و این گروگان گیر ادامه پیدا می‌کند و جنجال‌های شان زیاد می‌شود و حکومت محلی غزنی نمی‌تواند به این معضل رسیدگی کنند و مردم شیرآباد گفته می‌شود که به گروه طالبان مسلح رجوع می‌کنند.

بعد از یک مدتی افراد ناشناس در قریه شیرآباد یک دو تن از افراد یک خانواده را می‌کشند و این سبب می‌شود که جنجال‌ها بیشتر شود و مردم شیر آباد جاده کابل – قندهار را بسته کنند.

حال مردم شیرآباد مردم نیخته را متهم به قتل می‌کنند و مردم نیخته اهالی شیر آباد را متهم به گروگان گیری می‌کنند و حکومت محلی هم به این موضوع رسیدگی کرده نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند این معضل پایان پیدا کند.

در این موارد خواست نظر ولایت غزنی را داشته باشیم که موفق نشدیم.

در تماس که ما با مردم محل داشتیم آنها گفتند که اگر به این معضل به زودی رسیدگی نشود احتمال کشیده‌گی‌ها و بیشتر شدن این جنجال می‌رود.

 

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *