ناهض حتر کیست و چرا کشته شد؟

A woman holds a picture of Jordanian writer Nahed Hattar, who was shot dead, during a sit-in in front of the prime minister's building in Amman, Jordan, September 26, 2016. REUTERS/Muhammad Hamed

ناهض حتر، نویسنده و خبرنگار اردنى، در یک خانواده مسیحى در شهر “الفحیص” نزدیکى عمان به دنیا امد و از دانشکده علوم اجتماعى و فلسفه دانشگاه اردن مدرک فوق لیسانس “فلسفه تفکر سلفى معاصر” دریافت کرد.
طى سالهاى ١٩٧٧،١٩٧٩و١٩٩۶ چندین بار به زندان رفت و در سال ١٩٩٨ مورد ترور ناموفق قرارگرفت که به چند عمل جراحى متوالى انجامید. و سرانجام همان سال و به دلیل مسائل امنیتى مجبور به مهاجرت از عمان به مقصد لبنان شد.

او نقش بزرگى در نقد اسلام سیاسى، تفکر قومیتى و تجربه مارکسیستى کشور هاى عربى داشت و مهمترین مقاله هایش درباره ى چگونگى تشکیل جامعه اردن کنونى است.

حتی قبل از مرگ، خبرنگار روزنامه ى خبرى لبنان و مقاله هایش از سپتامبر ٢٠٠٨ در اردن ممنوع النشر شده بود.

این خبرنگار که به اتهام توهین به ذات الهى به دادگاه احضار شده بود، درمقابل دروازه هاى قصر العدل عمان ترور شد. تهمتى ناروا که به هدف مخفى کردن دلیل اصلى احضار او و سرانجام به قتل رساندنش به او زدند. چراکه براساس گفته هاى خود حتر مفهوم عکسى چاپ شده اى که اساس تهمت انان بود، نگاه داعشى ها را به بهشت نشان میداد و به هیچ وجه دین را خدشه دار نمیکرد.

و داستان اینگونه جنایات در تاریخ اردن سردراز دارد و حکم اعدام غیر شرعى این خبرنگار تنها بدلیل صراحت بیان و فکر ازادش بود و هیچگونه توجیه دینى پشت ان نیست.

اگر خوب دقت کنیم می یابیم که بیشترین کشورى که از قتل این نویسنده، کسی که از کشور هاى عربى و در راس انها مسئله ى فلسطین حمایت میکند، از خاموش کردن دفاع هاى دائمش از حزب الله و محور مقاومت در مقابل اسرائیل، افشاگریهایش درباره ى تلاش امریکا و غرب براى سقوط فرهنگ عربى، از توقف محکوم کردن جنگ تحمیلى انان در سوریه، یمن، عراق و لیبى به هدف ایجاد دولت پست عثمانى مدرن و از خفه کردن صداى بلند دشمنى اش نسبت به تفکر تکفیرى ظالم سود می برد، عربستان سعودى است. چرا که او چندى پیش مقاله اى با عنوان “قتل عام” منتشر کرد و در ان جنایت هاى سعودى و قتل عام مسلمانان به دست انان را به تصویر کشید.

و البته عربستان سعودى نیز طبق عادت سیاست سرکوب و قتل، به فرزندان داعشى خود دستور داد تا این جنایت را در حق خبرنگاران و رسانه ها مرتکب شوند و دهان مسئولین اردنى را نیز بست به طوری که حکومت اردن انتشار هرگونه خبر را درمورد ترور ناهض حتر ممنوع کرد.

ولى حقیقت خورشیدى است که هیچگاه پشت ابر نمی ماند و باطل رفتنى است!

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *