موج جدید جریان های اسلامی در اروپا

تحقیق خبرگزاری خاورمیانه – میز اسلام شناسی

 

بر اساس آمارهای موجود تا سال ۲۰۱۲ میلادی، بیش از ۵۰ میلیون مسلمان در کشورهای اروپایی زندگی می کردند.

 

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ال اچ وی ؛ گروه ها و سازمان های مسلمانان در سال های اخیر تاثیر زیادی در کشورهای اروپایی و تحولات سیاسی آن داشته اند. برای مثال در انتخابات سال ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه، “فرانسوا اولاند” حساب ویژه ای بر آرای مسلمانان این کشور باز کرده بود.
بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه پیو، جمعیت مسلمانان این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی، چهار میلیون و ۷۰۴ هزار نفر بود که ۷.۵ درصد از جمیعت این کشور را شامل می شدند.
می توان از دلایل گرایش مسلمان فرانسه به اولاند در انتخابات ۲۰۱۲ به این اشاره داشت که جریان های راست افراطی با رویکرد ضد مهاجرتی خود، موجب شکاف میان احزاب راست گرا و مسلمانان شده بودند.
از سوی دیگر رویکرد “نیکلا سارکوزی” رئیس جمهور سابق نیز نشان می داد که مسلمانان این کشور دل خوشی از وی ندارند. این وضعیت در آلمان نیز وجود دارد؛ یعنی بر اساس همان آمار منتشره موسسه پیو در سال ۲۰۱۰ میلادی، مسلمانان ۵ درصد جمعیت این کشور که معادل چهار میلیون و ۱۱۹ نفر بود شامل می شدند.
“آنجلا مرکل” صدر اعظم آلمان در سپتامبر سال جاری میلادی باید در انتخابات صدارتی شرکت کند اما وضعیت موجود در سرزمین ژرمن ها نشان می دهد که متحدان خانم صدراعظم، محبوبیت چندانی در میان مردم این کشور ندارند.
از همین رو مرکل باید برای خود هواداران جدیدی دست و پا کند. دقیقا به همین دلیل بود که وی در سفر اخیر خود به ترکیه صحبت هایی در حمایت از این کشور ایراد نمود.
دلیل این اقدام آن بود که بخش اعظم جمعیت مسلمانان آلمان را ترک های مهاجر تشکیل می دهند. از همین رو حمایت از آنکارا می تواند آن ها را به صدر اعظم نزدیک کند.
وضعیت در دیگر کشورهای اروپایی نیز کم و بیش به همین شکل است. همین عامل باعث شد تا روزنامه صهیونیستی هاآرتص در شماره ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲ خود، در گزارشی با عنوان “انقلاب خاموش مسلمانان در اروپا” نسبت به گسترش گروه های مسلمان در قاره سبز هشدار دهد. همچنین از یهودیان جهان خواسته بود تا با توجه به این موضوع متحد شوند.
هاآرتص در این گزارش خود به سراغ اندیشمندان مسلمان حاضر در کشورهای اروپایی رفته و عنوان داشته بود وجود چنین چهره هایی این زمینه را فراهم می‌آورد تا جریان های اسلامی به آرامی در اروپا گسترده شوند.
البته در این گزارش به حضور گروهای افراطی در این قاره که عنوان مسلمانی را یدک می کشند نیز اشاره شده است.
با این حال آن چه مسلم می نماید این امر خواهد بود که اکنون جریان مسلمانان در اروپا به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست و با توجه به حضور چهره های اسلامی در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی کشورهای غربی، سیاستمداران حساب ویژه ای بر روی آن ها باز کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *