معادن دست‌نخورده و جغرافیای ژیواستراتژیک عامل جنگ در افغانستان

افغانستان تنها کشوری در دنیا است که اکثریت معادن در آن دست‌نخورده باقی مانده است و این معادن اگر استخراج شوند، افغانستان یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه و جهان خواهد شد و همین امر باعث شده است که کشورهای قدرت‌مند اینجا لشکرکشی کنند.

وگرنه کشوری که هیچ راه به آب ندارد و کوهستانی است به چه درد یک کشور قدرتمند می‌خورد و یا یک کشور چه نیاز دارد که در یک کشور دیگر کیلومترها دور سرباز بفرستد و سربازهای شان کشته شوند و پول مصرف کنند.

انگلیس‌ها، روس‌ها و آمریکایی‌ها همه در پی تسخیر این کشور استند تا بتوانند در گام نخست این‌جا به شکلی مستعمره خود بسازند و از این‌جا چهاراهی تجاری بین کشورهای آسیایی بسازند و افغانستان این توانایی را دارد که به حیث چهاراهی تجاری اسیا تبدیل شود و این باعث می‌شود که هر کشور بر افغانستان اشراف داشت از ویژه‌گی ژیواستراتیژیک آن به حیث فشار بر دیگر کشورها استفاده کند.

بحث دیگر در افغانستان معادن دست‌نخورده این کشور است که قدرت‌های جهانی وادار کرده اند که بخاطر این جغرافیا با هم درگیر شوند و این درگیری بخاطر تروریسم نیست بلکه بخاطر تسخیر افغانستان و استفاده از ویژه‌گی‌های منحصر به فرد این کشور است.

همین در هر گوشه از کشور معادن به شکل خودسر استخراج می‌شوند و هیچ نیروهای نمی‌خواهد جلو شان گرفته شود، از فاریاب تا ننگرهار و از بدخشان تا نورستان همه تفنگ‌داران و تروریست‌ها در پی استخراج معادن استند و اگر جنگ بخاطر تروریسم می‌بود ناتو جمع آمریکا چطور در طور هفده سال نتوانستند تروریسم را از بین ببرند.

استراتیژی جدید آمریکا در مورد معادن دست‌نخورده

رییس جمهور امریکا بیشتر از سیاست‌مدار تاجر است و به اوضاع امریکا و جهان دید اقتصادی سیاسی دارد. به گزارش رسانه‌های بین المللی ترامپ دنبال هزینه ۱۶ سال جنگ در افغانستان که بالغ بر ۱۱۷ ملیارد دالر میشود است.

به گفته آگاهان صلح و آسایش حرف‌های رسانه‌ای است و اصل استراتیژی امریکا استخراج معادن دست نخورده افغانستان است که بالغ بر ۳ ترلیون دالر یعنی ۳هزار ملیارد دالر میشود است.

اما پنتاگون در سال ۱۳۹۲ ارزش این معادن را یک ترلیون دالر گفته بود و این نخستین فساد بود که امریکا در مورد معادن افغانستان متقبل شد، چون حکومت افغانستان ارزش معادن را ۳ ترلیون دالر می‌گوید و این دو ترلیون دالر دیگر کجا خواهد رفت؟

افغانستان در کنار منابعی چون طلا، نقره و پلوتونیم ، مقادیر قابل ملاحظه سنگ آهن، یورانیم، جست، تانتالیوم، بوکسیت، زغال، گاز طبیعی و به اندازه قابل توجه مس – با توجه به کمبود معادن جدید مس در سطح جهانی – توجه را به خود جلب می کند.

یکی از دخایر افغانستان لیتیوم است که این ماده خام در باتری های تیلفون و موترهای برقی به کار می‌رود و این تنها همین ذخیره گفته میشود که افغانستان را به “یک عربستان لیتیومی” تبدیل کند و این به این معنی است که همان اندازۀ که عربستان پر از ذخایر نفت است افغانستان همان اندازه لیتوم دارد

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از «نیویارک تایمز» رییس جمهور ترامپ، در جستجوی دلیل برای نگه داشتن ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از ۱۶ سال جنگ است. همچنان اضافه می کند که تنها چیزی که مشاروان و مقامات امریکا را متقاعد ساخته است ثروت معدنی فروانی از که می تواند برای شرکت های غربی سود آور تمام شود.

نیوریارک تایمز می‌افزاید « ترامپ در مورد ذخایر معدنی افغانستان با رییس جمهور اشرف غنی صحبت کرده است که معادن افغانستان را به عنوان فرصت اقتصادی معرفی کرده است؛ ترامپ گفته که امریکا در مورد ارسال نیرو به افغانستان دچار شک و تردید است پیشنهاد کرده است که معادن می تواند یک توجیه برای حضور ایالات متحده در افغانستان باشد.»

افغانستان در طی دو قرن گذشته همواره مورد توجه قدرت‌های سلطه‌گر قرار داشته از انگلیس تا شوروی و حال آمریکا در پی اشغال این کشور است، این کشور چه ویژه‌گی دارد؟

افغانستان با جغرافیای ژیواسترتیژیک یکی از ویژه‌گی‌های است که همواره مورد توجه کشورهای قدرتمند قرار داشته است، چون افغانستان ظرفیت بسیار بزرگ در وصل کردن کشورهای آسیایی به همدیگر را دارد.

که اگر این کار توسط دولتمردان  و حکومت افغانستان انجام شود می‌تواند این کشور را به یک قدرت بزرگ ترانزیتی در منطقه تبدیل کند.

معادن افغانستان یکی دیگر از این ویژه‌گی‌ها است که افغانستان دارا است قسمی‌که در بالا هم ذکر شده است افغانستان بیشتر معادن دست نخورده جهان را دارد که اگر این معادن استخراج شود می‌تواند این کشور را به قدرت اول اقتصادی منطقه مبدل کند و با این موقعیت ژیواستراتیژیک که دارد و این دو ویژه‌گی می‌تواند دست به دست هم بدهند، می‌توانند افغانستان به قدرت اول در عرصه ترانزیت و معادن تبدیل کند.

با این وضع ریک پرینس بنیانگذار شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر همچنان در پی خصوصی‌سازی جنگ افغانستان است و پس از رد این طرح توسط وزارت دفاع آمریکا، قصد دارد تا موافقت آژانس‌های اطلاعاتی این کشور را برای استفاده از سربازان اجیر در افغانستان بدست آورد.

با این که بیش از ۴۰درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زنده گی می کنند و بیکاری در جامعه به یک بحران تبدیل شده است آیا می‌تواند این استراتیژی اقتصادی نظامی امریکا به وضع این مردم سودی کند؟ آیا با وارد شدن بلک‌واتر در میدان جنگ بحث استخراج معادن افزایش پیدا نمی‌کند؟ آیا داعش برنامۀ است در شمال بخاطر استخراج معادن و آیا کشورهای قدرتمند در طولانی شدن جنگ در افغانستان دست دارند.

این در حالیست که در طول هفده سال وزارت معادن کشور هیچ کار چشم‌گیر را در عرصه استخراج معادن انجام نداده است و این باعث شده است که مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی کنند و کشورهای بزرگ از معادن ما استفاده کنند.

همچنان گفته می‌شود که در هلمند چندین معدن یورانیم وجود دارد و گفته‌های وجود دارد که چندین کوه در ولایت‌های جنوبی مفقود شده است و چند سال قبل نماینده‌های هلمند سر و صدای خود را در پارلمان بلند کردند ولی هیچ سودی نکرد.

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *