مشکلات عمده تست کرونا در سفرهای خارجی

شمار زیادی از مسافرین پروازهای خارجی در افغانستان نسبت به بلند بودن قیمت تست کرونا در لابراتوارهای تحت نظر وزارت صحت عامه شکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت صحت عامه ۱۸ لابراتوار خصوصی و دولتی در کابل و ولایت های کشور را برای تست کرونا جهت استفاده از پروازهای خارجی تعیین کرده است.

اما شماری از مسافرین نسبت به قیمت تعیین شده از سوی وزارت صحت عامه برای تست کرونا شکایت داشته و مدعی هستند که وزارت در تبانی با لابراتوارهای خصوصی این قیمت با مشخص کرده است.

مسافرین می گویند که برخی از لابراتوارهای دیگر که از سوی وزارت صحت عامه تعیین نشده است، با قیمت کمتر تست کرونا را می گیرند.

کریم یکی از مسافرین پروازهای خارجی است و در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: «تست کرونا در لابراتوارهای تعیین شده از سوی وزارت صحت عامه ۴۵۰۰ افغانی است در حالی که در لابراتوار الزهرا در دشت برچی، همین تست ۱۲۵۰ افغانی گرفته می شود.»

وی می گوید که وزارت صحت عامه برای تعیین لابراتوارها، تبانی کرده و خودش هم در از تست های گرفته شده، مبلغی را از لابراتوارها دریافت میکند.

در عین حال، معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به خاورمیانه گفت که قیمت تعیین شده از سوی آنها برای تست کرونا، ۴۵۰۰ افغانی تعیین شده است.

وی اظهار داشت که این قیمت تا سه ماه قابل تطبیق است و بعد از آن وزارت صحت عامه در آن بازنگری خواهد کرد.

بانو جعفری در مورد تفاوت قیمت ها از سوی لابراتوارهای تعیین شده از سوی آنها به دلیل رقابت های بازار است و یا اینکه برخی از لابراتورها مواد مورد استفاده را ارزان تر تهیه می کنند.

وی تصریح کرد که بین لابراتوارها و اعتبار معاینه «PCR» یکسان است و مورد تائید اداره هوانوردی نیز قرار دارد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به این نکته نیز اشاره کرده که برخی از شرکت های هوایی با لابراتوارهای مشخص قرارداد کرده؛ اما اعتبار همه لابراتوارها یکسان است.

از سویی هم مقام های اداره هوانوردی ملکی می گویند که در تعیین قیمت و لابراتورها برای تست کرونا، این اداره دخالتی ندارد و از سوی وزارت صحت عامه تعیین می شود.

قابل توجه مسافرین عزیز!مسافرین که قصد سفر به خارج از کشور را دارند لطف نموده هنگام سفر نتیجه منفی تست کرونا خویش را از…

Posted by ‎د ملکی هوایی چلند اداره – اداره هوانوردی ملکی‎ on Sunday, August 23, 2020

دفتر مطبوعاتی اداره هوانوردی اظهار داشت که تست گرفته شده مسافرین برای سفرهای خارجی نیز از سوی کمیته تعیین شده وزارت صحت در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی ارزیابی می شود.

قیمت تعیین شده برای تست کرونا در حالی شکایت مسافرین را به همراه داشته است که ۱۰۰ دانه تست کرونا در ترکیه ۱۵ دالر قیمت دارد و سوال اساسی این است که مواد لابراتوارهای افغانستان چه تفاوتی با دیگر کشورها دارد؟

این مشکل در کنار اینکه قیمت تکت های پروازهای خارجی نسبت به دیگر کشورها بلند است، مشکلات عمده ای برای مسافرین سفرهای خارجی ایجاد کرده است.

با این حال، وزارت صحت عامه می گوید که در اواخر ماه اکتوبر سال روان میلادی، قیمت های تعیین شده برای تست کرونا از سوی آنها بازنگری می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *