مشکلات حکومت و ضعف پارلمان؛ عامل عمده ادامه سرپرست وزیری

مدت زمان کاری مجلس نمایندگان پیش از رخصتی های تابستانی با گذشت چهار و نیم ماه، مورد انتقاد اکثر مردم و کارشناسان و حتی شماری از نمایندگان است.

مجلس در این مدت کار خاصی انجام نداده و حتی نتوانسته است حکومت را به معرفی وزیران قانع بسازد و به نوعی پروسه «سرپرستی» را خاتمه دهد.

هم اکنون بخش عمده ای از وزارت ها به ویژه وزارت های کلیدی از سوی سرپرستان اداره می شوند و این امر باعث می شود که آن وزیر و وزارت خانه هیچ مسوولیتی در قبال مجلس نداشته باشد.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، اظهار داشت که «معضل سرپرستی حل نمی شود، چون یا وزرایی که معرفی می شوند، رای اعتماد نمی گیرند و از سوی دیگر دولت نمی خواهد وزیر را معرفی کند.»

به باور وی، اگر وزیری از مجلس رای اعتماد بگیرد، به مجلس جوابگو است؛ اما اگر سرپرست باشد هیچ ترسی از پارلمان ندارد و در قبال نمایندگان و مردم مسوولیتی ندارد.

سعیدی تصریح کرد که دولت برای «بی حیثیت» ساختن پارلمان هم وزرا را معرفی نمی کند تا این نهاد نتواند از وزرا سوال و جوابی داشته باشد.

از سویی هم شماری از نمایندگان می گویند که سهل انگاری رهبران حکومت و همچنین مجلس نمایندگان باعث شده تا پیش از رخصتی های تابستانی، هیچ تصمیمی در مورد کابینه گرفته نشود.

سیمین بارکزی، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت «بخاطر سهل انگاری و مشکلات درون حکومت، رهبران تا هنوز به تفاهم نرسیدند و کابینه به ما معرفی نشد.»

وی می گوید که حتی حاضر بودند تا به رخصتی های تابستانی نروند؛ اما زمانی که مشخص شد هیچ تلاشی برای معرفی وزیران صورت نمی گیرد و مشکلات حل نمی شود، به ناچار به رخصتی رفتند.

بانو بارکزی با اظهار تاسف گفت: «فعلا که وزرا پاسخگویی درست نمی کنند و نمی توانیم استجواب کنیم، یک دلیل عمده این است که برخی از وکلا که تاجر هستند، تنها به دنبال تجارت شان هستند و متاسفانه به مشکلات مردم رسیدگی توجهی ندارند.»

نماینده هرات به صراحت گفت که پارلمان تا حال هیچ کار نکرد، جایگاه خود را مشخص نکرد، اکثر نمایندگان به دنبال تجارت هستند و به فکر مردم نیستند، برای این نمایندگان فرقی نمی کند که کشور به کدام سمت و سو روان است.

این عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت که یک ماه و نیم دیگر رخصتی پایان یافته و دولت مجبور است تا کابینه را معرفی کند و اختلافات داخل حکومت را حل کند.

اظهارات و مشکلات در سرپرستی وزرا از جمله معضلات جدی در کشور است که باعث شده تا بسیاری از کمک ها و تفاهمنامه ها تنها بین ارگ باقی بماند و مجلس نمایندگان اجازه دخالت در آن را نداشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *