مانور نظامی روسیه ، ایران و سوریه و پیام برای منطقه

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه ؛  احتمال برگزاری رزمایش مشترک ایران، سوریه و روسیه

یک پایگاه خبری عرب زبان ، رزمایش دریایی ایران و روسیه را پیامی برای کشورهای عربی همسایه و آمریکا و رژیم اسرائیل دانست .

 به گزاری خبرگزاری خاورمیانه به نقل از” الخبر پرس ”  این رزمایش نیز پیام های متعددی دارد که به اختصار می توان گفت پیام اصلی آن این است که ائتلاف ایران و روسیه ائتلافی مستحکم است، این رزمایش نشان می دهد که ایران و روسیه برای مقابله با تمامی احتمال‌ها آمادگی دارند.

ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران با سفر به سواحل دریای خزر در تمرین دریایی با ناوگان دریایی روسیه شرکت کرد، این اقدام ایران پیام های زیادی برای کسانی که به دنبال پیگیری مسایل منطقه هستند، داشت. این در حالی بود که نیکولای یاکوبوفسکی فرمانده نیروی دریایی روسیه در دریایی خزر نیز اعلام کرد که کشتی های جنگی روسیه در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ عازم سواحل ایران خواهند شد و رزمایش دریایی مشترکی بین ایران  روسیه در این مقطع زمانی انجام خواهد گرفت.

منابع مطلع به پایگاه خبری خبرپرس اعلام کردند که این رزمایش‌ها در واکنش به رزمایش‌های آمریکا در خاورمیانه انجام می‌شود، این رزمایش‌ها پیامی برای کشورهای عربی شرکت کننده در رزمایش‌های آمریکا از جمله در رزمایش شیر در کمین ندارند؛ چرا که نقش اصلی در این رزمایش‌ها را آمریکا ایفا می کند. البته رزمایش‌های ایران به صورت غیر مستقیم برای کشورهای عربی که در خط آمریکا هستند  ، نیز پیام‌هایی دارد.

بر اساس این گزارش رزمایش‌های ایران پیامی اولیه برای تمامی کشورهایی دارد که درمقابل ایران قرار گرفته‌اند و آن پیام این است که روسیه همواره حامی ایران خواهد بود.

رزمایش آینده که غرب را نیز شوکه خواهد کرد، ممکن است حتی با مشارکت نیروهای سوری برگزار شود تا تاکید مجددی بر ائتلاف سه جانبه ایران، روسیه و سوریه به شمار رود و نشان دهد که این ائتلاف، قوی و آماده مقابله با چالش های فراروی خود است. این رزمایش نشان خواهد داد که آمریکا قدرت مسلط بر منطقه نیست و در صورت بروز هر گونه درگیری علیه سوریه یا ایران ممکن است نیروهایش به سرعت آسیب ببینند.

این مقاله در ادامه به شمارش پیام های این رزمایش‌ها پرداخته و آنها را در به این صورت مطرح می کند:

۱- تاکید بر آمادگی نیروهای نظامی ایران و روسیه

۲- استحکام ائتلاف بین دو کشور

۳-  آمادگی برای ورود در هر درگیری احتمالی

۴- عدم اجازه به دخالت خارجی نظامی در قدرت‌های هم پیمان بویژه در سوریه

۵-  پیام به آمریکا برای خودداری از هرگونه تهور در محاسبات خود در منطقه

۶- پیام جمهوری اسلامی ایران به  رژیم اسرائیل در راستای آمادگی برای لرزش موجودیت این رژیم.

این منابع تاکید کردند که رزمایش‌های مذکور از سویی نیز پیام های صلح ایران را برای کشورهای عربی منطقه خواهد رساند، چرا که ایران مشکلی با این کشورها ندارد، ایران آنها را همسایگان خود می داند و دوستانه با آنها تعامل می کند، بلکه مشکل ایران با خودکامگی های غرب است؛ بویژه اینکه اتفاقات سوریه تلاشی برای مصادره خشن تصمیم های داخلی سوری‌ها است که البته ایران و روسیه اجازه این کار را نخواهند داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *