فصل تازه جنگ در افغانستان رقم خورد؛ افغانستان به سوی جنگ ناخواسته…

افغانستان کشوری است که چند دهه می‌شود جنگ در آن جریان دارد واین جنگ بر مردم افغانستان از سوی قدرت‌های بزرگ تحمیل شده است؛ از تجاوز قشون سرخ شوروی سابق تا طالبان و القاعده و از آمدن آمریکا به افغانستان تا پیدایش داعش همه و همه یک جنگ تحمیلی است که از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

فصل تازه جنگ آمریکا در افغانستان با اعلام راهبرد جدید ایالات متحده آمریکا رقم خورد و این فصل تازه با آمدن یک هزار سرباز تازه نفس این کشور  آغاز شد؛ حضور گروه تروریستی داعش، صلح با طالبان، فشار بر پاکستان و متهم کردن روسیه و ایران به حمایت از گروه تروریستی طالبان همه وهمه برنامۀ است بخاطر آغاز فصل تازه جنگ در افغانستان و شوربختانه باز هم قربانی مردم افغانستان است.

آمریکا بخاطر حفظ افغانستان حاضر است هر هزینه را بپردازد چرا که افغانستان تنها کشوری است که می‌تواند سیاست‌های خود در آن پیاده کند؛ چون حکومت‌های بر اساس توافق آمریکا ساخته شده است و این حکومت‌های نباید مخالف سیاست‌های آمریکا باشند.

آمریکا با ارسال یکهزار سرباز جنگ افغانستان را ظاهراً ناتمام اعلام کرد و همچنان نشان داد که هیچ کشوری نمی‌تواند در مقابل آمریکا در افغانستان کار کند؛ چرا که روسیه قصد دارد به نحوی وارد افغانستان شود و دوست دارد همین‌طور که شوروی را از افغانستان برون کردند آمریکا هم باید از این کشور برود.

این جنگ نااعلام شده از زمان شکست آمریکا در سوریه شروع شد، چرا که در سوریه روسیه و ایران دست به دست هم دادند و پروژه نظم نوین خاورمیانه را ناکام ساختند و این ناکامی سبب شد که ترامپ با همان روحیه وال استریتی که دارد به میدان بیاید و بخاطر حفظ وضع موجود و تغییر وضع موجود کار کند.

مذاکره با کوریای شمالی، تهدید لغو برجام، اعلام قدس به حیث پایتخت رژیم اسرائیل و آوردن یک کارمند ارشد نهاد نظامی استخباراتی در راس یک نهاد دپلوماسی همه و همه نشان دهند جنگ است و این جنگ شوخی نیست و هر جای که آمریکا است ترامپ می‌خواهد که قدرت را حفظ کند و در صورت ضرورت این قدرت را افزایش بدهد.

به گمان اغلب جنگ در افغانستان تشدید خواهد شد و صلح با طالبان هم یکی از برنامه‌های است که به گفته آگاهان یک شاخه طالبان به صلح می پیوندند و شاخه‌های دیگر که توسط کشورهای مخالف منافع آمریکا حمایت می‌شوند از بین می‌روند که زمینه برای صلح نسبی فراهم شود و همچنان میدان برای تاخت و تاز گروه تروریستی داعش باز شود البته در صورت ضرورت؛ چرا که آمریکا از دادن هزینه جنگ خسته شده است.

این طرف چین هم در مقابل آمریکا قدعلم کرده است و قصد دارد در تجارت آمریکا را شکست بدهد و افغانستان بهترین جای برای نمایش قدرت و زیر نظر داشتن چین است و اگر به نقشه افغانستان به خوبی نگاه کنیم از چهارطرف محاط شده به کشوری مخالف منافع آمریکا و این کشور از افغانستان می‌خواهد همه این کشورهای را زیر نظر داشته باشد و در صورت ضرورت با هر کدام از این کشورهای تصفیه حساب کند.

اما آگاهان به این باور استند که دوران ابرقدرت بودند آمریکا تمام شده است و باید قدرت دنیا تقسیم شود و چند کشور باید این قدرت را داشته باشند ولی آمریکا معلوم می‌شود که این حقیقت را نپذیرفته است و دوست دارد تا آخرین رمق مبارزه کند که اگر قدرت هم تقسیم شد سهم بیشتر بگیرد.

اعلام بیشتر شدن حملات انتحاری در کابل از سوی جان نیکلسون و فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان، تمرکز روی پروسه صلح و چندین برنامه دیگر بخاطر حضور گسترده آمریکا در این کشور است.

جنرال نیکلسون روز چهارشنبه (۲۳ حوت) به خبرنگاران گفت حملات اخیر شکاف و خلأ بزرگ امنیتی را ایجاد کرده است. کابل تاثیرات استراتژیک داشته و از اهمیت زیادی در ماموریت ما برخوردار است.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *