عطوان: دستیابی حوثی‌ها به فناوری ساخت موشک بالستیک تحول خطرناکی است

مشکل عربستان صنعا یا آزادسازی آن نیست بلکه ریاض می خواهد صعده و عمران و حجه (پایگاه های اصلی حوثی) را بدست بگیرد…سخنگوی منصورهادی گفته ایران و حزب الله این تکنولوژی را در اختیار حوثی ها قرار داده اند.

 روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالباری عطوان نوشت: با شلیک موشک آتشفشان-۱ به غرب عربستان، اینک حوثی ها به فناوری ساخت موشک بالستیک دست یافته اند که سخنگوی منصورهادی گفته ایران و حزب الله این تکنولوژی را در اختیار حوثی ها قرار داده اند.

 رای الیوم در ادامه سرمقاله خود آورد: دستیابی حوثی ها به فناوری مذکور، یک تحول راهبردی خطرناک در جنگ یمن است. آیا عربستان و آمریکا انتظار دارند که جنگنده های ائتلاف سعودی، غیرنظامیان یمن را بمباران کنند و حوثی ها پایکوبی و شادی کنند؟!

 این روزنامه ادامه داد: با گذشت ۱۸ ماه از توفان قاطع، عربستان نتوانسته تا یمنی ها را وادار به تسلیم کند. مشکل عربستان صنعا یا آزادسازی آن از دست حوثی ها نیست بلکه ریاض می خواهد صعده و عمران و حجه (پایگاه های اصلی حوثی) را بدست بگیرد ولی در طول تاریخ، هیچ کشوری از جمله بریتانیا نتوانسته آنها را اشغال کند چه برسد به عربستان سعودی.

 خاطر نشان می شود که بامداد (جمعه) موشک “آتشفشان-۱ ” ارتش یمن، پایگاه نظامی ملک فهد را در عمق عربستان در شهر طائف هدف قرار داد. رسانه های عربی گزارش دادند که شلیک موشک آتشفشان-۱ به طائف در شرق منطقه مکه، سعودی ها و همپیمانان را غافلگیر کرد.

این موشک با برد ۸۰۰ کیلومتر ثابت کرد که یمنی ها با وجود محاصره همه جانبه قادرهستند که نبرد را به سود خود تغییر دهند. موشک مذکور، نمونه ارتقاء یافته موشک ایرانی “شهاب-۲” محسوب می شود که نشان داد عربستان در مقابله با کشف و تخریب انبارهای موشکی حوثی ها که بارها از نابودی آنها سخن گفته شکست خورده است.

 موشک آتشفشان-۱، یک موشک بالستیک جدید از نوع اسکاد است که انصار الله آن را ارتقا داده و برد آن به بیش از ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. طول این موشک ۱۲.۵ متر و قطر آن ۸۸ سانتی‌متر است. کلاهک آن نیز نیم تن وزن دارد و دارای قدرت زیادی است. این موشک جدید به‌دست خود یمنی‌ها و از سوی مرکز پژوهش‌های نیروی موشکی وابسته به آن‌ها بروز رسانی و تولید شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *