عباسی وعده داد که از حملات راکتی پاکستان به افغانستان جلوگیری خواهد کرد

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان در سفر یک روزه، روز جمعه(۱۷ حمل) در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی روی چندین مسله‌ای اساسی گفت‌وگو کردند.

در خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که در دیدار اشرف غنی با نخست وزیر پاکستان روی موضوعات “روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، اهداث خط آهن بین دو کشور، گفت‌وگوی صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها، معضله‌‌ی خط دیورند، تمدید اقامت مهاجرین، ، تبادله‌ی زندانیان و نهایی‌سازی پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» گفت‌وگو کرده‌اند.

به اساس خبرنامه ارگ رییس‌جمهور غنی موضوع بمباران پاکستان بر ولایت کنر را به گونه‌ی «جدی» با صدراعظم پاکستان مطرح کرد و گفته است که «وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل شود».

همچنان دو طرف در این دیدار فیصله کرده‌اند تا مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجه‌ی دو کشور سند «پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» را نهایی سازند.

گفته می شود که عباسی از پیشنهاد صلح اشرف غنی به طالبان استقبال کرده و از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داده است.

همچنان در خبرنامه آمده است که در نتیجه‌ای این دیدار برای انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، هیاتی از دو طرف تعیین شده است و همچنان گفته شده که برای عودت مهاجران جدول زمانی واضح تهیه شود.

به اساس خبرنامه در دیدار نخست وزیر پاکستان با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز روی موضوعات “امنیت و صلح در افغانستان، مبارزه مشترک و صادقانه با تروریسم، چالش‌های مهاجرین افغانی در پاکستان، حمله های توپخانه‌ای نیروهای پاکستان در امتداد خط دیورند و همکاری‌های تجارتی و اقتصادی میان کابل و اسلام‌آباد” بحث کردند.

در ادامه ای دیدار صدراعظم پاکستان گفته که هدف اصلی‌ سفرش به کابل، تامین صلح و ثبات در افغانستان است و کشورش آماده است که در زمینه‌ی مذاکرات صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها، زمینه‌سازی و کمک کند.

در همین حال عباسی در مورد حملات راکتی از آن‌سوی خط دیورند گفته که چنین حملاتی در سیاست آن‌ها وجود ندارد و در زمینه‌ی جلوگیری از آن اقدام می‌کند.

همچنان گفته است برای بخاطر بهبود روابط تجارتی میان دو کشور، مالیه‌ی تنظیماتی را پاکستان از تجران افغانستانی می‌گرفت بند می‌کند.

این دیدار در حالی صورت گرفت که مقامات دو طرف همواره یک دیگر را به همکاری گروه های ترورستی متهم می‌کردند و افغانستان پاکستان را پناهگاه امن ترورستان می دانست. که هر از گاهی رابطه ای دو کشور به تیرگی می‌کشید و به زد و خورد های مرزی می انجامید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *