صالح: کفایت و کارایی مهمتر از محبوبیت و عوامگرایی است

معاون نخست ریاست جمهوری در واکنش به اتفاقات و عکس العمل های برخی از فرهنگیان به تخریب سینما پارک کابل می گوید که کفایت و کارایی مهمتر از محبوبیت و عوامگرایی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تخریب سینما پارک در شهرنو کابل از سوی شهرداری کابل با واکنش های زیادی از سوی فرهنگیان و سینماگران به ویژه «صحرا کریمی» رئیس افغان فیلم روبرو شد؛ اما کار تخریب آن شب گذشته آغاز شد.

امرالله صالح، مسوول امنیتی کابل می گوید که در جلسه شش و نیم امروز (۲۰عقرب) تاکید شد که این سینما قابل ترمیم نبوده است.

وی اظهار داشت: «شاروالی کابل منتظر نظریات تخنیکی شما اعم از دید مهندسی، محیط زیستی، فرهنگی و … می باشد تا بتوانیم طرح بدیل برای پُرسازی ساحه خالی شده از سینمای در حال فروریزی پارک شهر نو را پر سازیم. شاروالی کابل خود طرحی را در اختیار دارد که میخواهیم در مشورت با تمام نهادهای فرهنگی و مهندسی پخته و غنی گردد.»

به گفته صالح، تماس های مکرر با اتحادیه مهندسان و انجنیران افغانستان و اهل فرهنگ صورت گرفته و طرح بدیل همه خواست های معقول شهریان کابل اعم از همشریان نو و کهنه را در خود خواهد داشت.

معاون نخست ریاست جمهوری تاکید کرد «بازهم نستالژی ها و خاطرات همه قابل درک و احترام است. تعدادی از حافظه جمعی یاد کرده اند. ما به حافظه جمعی نو نیز نیاز داریم و باید از فضاهای موجود استفاده حداکثری و مطابق به خواست فرهنگی و تمدنی ما صورت گیرد. یک بار دیگر خاطرنشان میسازیم که سینمای پارک شهر نو که ساختمان چوب پوش بود، فرسوده شده و قابل ترمیم نبود. از دید فضا امکان استفاده آن با مقاصد امروز وجود نداشت. به نظریات تان ارج قایل استیم و در عین حال لحظه هایی میرسد که کفایت و کارایی مهمتر از محبوبیت وعوامگرایی است.»

بر اساس اظهارات وی، معضل ساختمان های غیرقانونی و تسخیر ساحات سبز و غصب زمین های عامه تنها از راه مداخله پولیس قابل حل نیست و بر تشدید فعالیت های ریاست تحقیقات جرایم جنایی تاکید شده است.

صالح می گوید که برای صدها نفر که ساحه کوچک و یا بزرگ را غصب کرده اند؛ به صورت کتبی هشدار داده شده است تا ساحه را آزاد سازند و در همین راستا قرار است که دیتابیس غاصبین بزودی تکمیل گردد و کسانیکه به هشدارها و جلب ریاست تحقیقات جنایی اعتنا نمی کنند مورد تحریم و  تعذیر قرار خواهند گرفت که نوع تحریم ها زیر بحث است.

به گفته وی، پوسته پولیس از جنوب وزارت معارف برداشته شد؛ چون چهره شهر را حقیر ساخته و نما و ظاهر پوسته شباهت زیاد به کلبه خیابان خوابان داشت.

مسوول امنیتی کابل اظهار داشت که در جلسه امروز فیصله گردید تا بازهم بخاطر مهار جرم و جنایت در شهر کابل اینبار فهرست افراد زیر پیگیرد مسجد به مسجد پخش گردد.

بر اساس معلومات وی، سطح جرایم جنایی در کابل بصورت قابل ملاحظه پایان آمده است؛ اما مهار جرایم طالبانی و ترور به استراتیژی متفاوت نیاز دارد که کار اساسی بالای آن صورت گرفته و نتایج ملموس نیز داشته است.

صالح افزود؛ فهرست دواخانه هایی که از آنها تابلیت کا (K) و دیگر دواها یافت شد بزودی نشر می شود. تشهیر منفی یکی از راه های ایجاد اخلاق اجتماعی و آوردن فشار بر قانون شکن هاست.

وی اظهار داشت که فهرست پنجاه نفر تروریست که در انفجارات دست دارند بزودی نشر میشود و از مردم خواسته خواهد شد که بالای هرکدام حق العبد دعوا نمایند. دلیل تاخیر در نشر فهرست نیز کار بیشتر بالای جزئیات جرایم بوده است.

معاون نخست ریاست جمهوری با اشاره به کار ترافیک کابل اظهار داشت که کمی تحرک پیدا کرده و مقدار جریمه بخاطر قانون شکنی روزانه از صفر به سه صد هزار افغانی رسیده و با تدابیر بیشتر شاید این مبلغ به یک میلیون برسد.

وی افزود: «موتر بی پلیت در شهر نیست و یا اگر هست دزدانه گشت و گذار می کنند. ثبت وسایط بی اسناد آغاز گردیده است. صدها عراده موتر بی اسناد که اعلامیه ها را نادیده گرفته بودند متوقف شده و عملا در خدمت گزمه های پولیس در شهر و ولسوالی ها قرار داده شده اند. به پولیس ترافیک هدایت داده شد که غرفه های شهری خویش را تزیین و رنگ نمایند و با نمایش نظم و صفایی وقار این نهاد را بالا برند.»

همچنین در جلسه امروز بیان شد که کار روی طرح جریمه کمرشکن برای کسانیکه بلند منزل غیرقانونی آباد می کنند در اداره امور ریاست جمهوری ادامه دارد و مسوده آن قبل از ارائه به جلسه کابینه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بر اساس معلومات صالح، چند حادثه جنایی و تروریستی در کابل رخداد که در خیرخانه یک شخص اختطاف گردید که کار برای نجات وی ادامه دارد و در قریه جارچی ولسوالی قره باغ نیز یک سرباز امنیتی کشته شد و در مقابل در عملیات مشترک پولیس و استخبارات چندین تروریست و اسلحه فروش دستگیر شده است.

وی می گوید که سطح حمایت از فعالیت های تیم شش و نیم  ۵۲ درصد، نظریات اکادمیک برای اصلاحات ۲۰ درصد، انتقادهای تند ولی بی محتوا ۲۰ درصد، رکیک گویی و دشنام یک درصد بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *