زحمت نکشید؛ انتخابات پارلمانی ممکن نیست که امسال برگزار شود

کاندیدان احتمالی یکی از واژه‌های است که این روزها فضای مجازی را درگیر کرده است و هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند چند رای را برای خود جمع کند کمپاین‌ انتخاباتی را آغاز کرده است و این آغاز تحت نام کاندید احتمالی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و در بعضی از موارد در بلبوردهای شهرکابل نیز تصاویر به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد بعضی‌های که کمی پولدار استند کمپاین غیر مستقیم را آغاز کرده اند.

در گام نخست این کار خلاف قانون است و فعلاً فضا برای این کار مناسب و قانونی نیست و دوماً برگزاری انتخابات در این فضای پر از بی اعتمادی و ناامنی دشوار است و تا جای هم ناممکن؛ پس خوب است که بیشتر روی فعالیت‌های اجتماعی و خدمت به مردم وقت بگذرانید تا کمپاین‌های غیر مستقیم و یدک کشیدن نام کاندید احتمالی.

سقوط ولسوالی‌ها در شمال افغانستان بسته شدن بیش از ۱۰۰ مزکز ثبت نام برای رای دهی در افغانستان و بیشتر شدن حملات انتحاری بر مراکز رای دهی میزان مشراکت مردم را کم رنگ می‌کند و این سبب می‌شود که برگزار انتخابات در تاریخ معین آن ممکن نباشد.

این در حالیست که تا هنوز رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات تعیین نشده است و تا هنوز یک میلیون و چند صد هزار نفر برای انتخابات ثبت نام کرده اند و این نشان می‌دهد که سایه انتخابات مضحک سال ۲۰۱۴ هنوز روی روان مردم سایه افنگنده است و نمی‌گذارد که مردم باور کنند که انتخابات یک روند دیموکراتیک است و می‌توانند خود شان نماینده های شان را انتخاب کنند.

توزیع شناسنامه الکترونیکی بدون در نظر داشت قانون توسط رئیس جمهور غنی و رفتن اعضای بلندپایه حکومتی برای گرفتن شناسنامه الکترونیکی و مخالفت رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی داکتر عبدالله عبدالله و غیر مشروع خواندن این روند مشکل تازه است که سایه بر برگذاری انتخاب می اندازد.

بدتر شدن اوضاع امنیتی در بدخشان، بغلان، کندز، تخار، شبرغان، فاریاب و دیگر ولایت های سمت شمال و جنوب و سقوط ناگهانی چند ولسوالی در این ولایت‌ها بدست مخالفان مسلح این را می‌رساند که انتخابات در گرو تروریستان خواهد بود و این کار سبب می شود که مردم در اکثر ولسوالی ها نتوانند پای صندوق ها رای دهی بروند و از حق رای خود استفاده کنند.

بیشتر شدن حملات گروه تروریستی داعش در کابل و ایجاد وحشت بعد از حمله انتحاری بر یک مرکز رای دهی در غرب کابل مردم را ناامید کرده است و این ناامیدی سبب خواهد شد که از ۱۰میلیون افراد واجد شرایط رای در افغانستان ۲۰ درصد آن هم در انتخابات اشتراک نکنند و این کار مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد حتی اگر برگزار شود.

به باور من انتخابات پارلمان تا چند ماه آینده با چالش‌های زیاد مواجه خواهد شد و این چالش‌ها وادار می‌کند کمیسیون را که تاریخ برگزاری انتخابات را تغییر بدهد و چرا که بعد از ماه میزان در اکثر ولایت‌ها هوا سرد می‌باشد تاریخ برگزاری انتخابات به سال آینده تعیین خواهد شد و این کار سبب می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری با تاخیر برگزار شود.

در کل کشورهای دخیل در قضایای افغانستان با وضعیت که فعلاً در منطقه جریان دارد قصد ندارند که افغانستان با ثبات باشد و می خواهند که هر لحظه که بخواهند بتوانند از حکومت باج بگیرند و حکومت متزلزل و فاقد مشروعیت یکی از راه های است که می توانند برای خود شان بسازند تا استراتیژی‌های خود را عملی کنند.

همچنان چسپاندن استیکر در عقب شناسنامه ورقی خودش به یک مشکل کلان تبدیل شده است و مردم که در ولایت‌های ناامن زندگی می کنند طالبان مسلح هشدار داده اند که با دارندگان این نوع تذکره ها برخورد می‌کنند و این کار هم سبب شده است که انتخابات به موقع انجام نشود و شاید هم همه این پروسه لغو شود و یک راهکار جدید برای برگزاری انتخابات بسنجند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *