رییس جمهور غنی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده کمپاین می‌کند

بحث قانون را اگر کنار بمانیم؛ برای ختم دوره کاری پنج‌ساله حکومت وحدت ملی وقت زیاد نمانده است و این کار سبب شده است که نامزدان احتمالی آهسته‌، آهسته قدعلم کنند و هر کس از هر گوشه برای خودش در حال یار گیری است و این یارگیری سبب شده است که ارگ ریاست جمهور در قالب سفرهای ولایتی کمپاین انتخاباتی خود را آغاز کنند.

در این کار ریاست اجراییه هم چیزی از ارگ ریاست جمهوری کم ندارد ولی با شگرد جدید در حال کمپاین انتخاباتی استند و این سبب شده است که دیگر نامزدان احتمالی هم به صورت جدی وارد میدان شوند.

شاه حسین مرتضوی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در صفحه فیسبک خود نگاشته است که رییس جمهور غنی همه روزه به صورت عادی ١۶ ساعت کار می‌کند، بر اساس برنامه جدید در هرماه چند سفر ولایتی خواهد داشت. جلسه‌های را که رییس جمهور مدیریت می‌کند تا ۵ ساعت ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه نوشته است که  برنامه های رییس جمهور همه روزه از طریق مراجع رسمی معلوماتی به نشر می‌رسد. با تمام این‌ها یک خبرنگار محترم هر صبح و شام تویت کرده در باره وضعیت جسمی رییس جمهور شایعه با رویکرد انتخاباتی و سیاسی نشر می‌کند.

در این نوشته فیسبکی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری چند چیز به وضاحت دیده می‌شود نخست این که در هر ماه چند سفر ولایتی و افتتاح پروژه‌ها جنبه کمپاینی دارد.

ثانیاً این خبرهای را که چند روز می‌شود رسانه نشر می‌کنند مبنی بر این‌که خانواده رییس جمهور بخاطر بیشتر شدن بیماری سرطان شان نمی‌گذارند او دوباره نامزد شود را رد کرده و تلویحاً نوشته است که رییس جمهور نامزد ریاست جمهوری است.

این در حالیست که رییس جمهور غنی به هیچ یکی از وعده‌ها انتخاباتی خود عمل نکرده است؛ امنیت در بزرگ شهرهای از هم پاشیده است، مردم از گرسنگی هر روز از کشور مهاجرت می‌کنند، فساد اداری به اوج خودش رسیده است و همین‌طور حکومت وحدت ملی را اگر مردم از ۱۰۰ نمره بدهند بی گمان که از ۱۰ بیشتر نمی‌گیرند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور هم حرف‌های را که در دوران کمپاین‌های انتخاباتی خود به مردم گفته بود به هیچ یکی از آن جامه عمل نپوشاند و میزان نارضایتی مردم از ریاست اجراییه هم به حد آخر خود رسیده است.

در کل حکومت وحدت ملی ۵ سال برگرده ملت غیر قانون راه رفتند و حال هم این‌ها کمپاین را شروع کرده اند بخاطر چه است و آیا کسی به این دو رهبر حکومت وحدت ملی رای خواهد داد؟

این طرف استاد عطا محمد نور، احمد ولی مسعود، رحمت الله نبیل و… قصه نامزد شدن شان روی زبان‌ها است و احمد ولی مسعود در جمع از هواداران خود در لندن رسماً نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهور اعلام کرده است.

این طرف نبود جنرال دوستم در تکت انتخاباتی اشرف غنی در شمال او را به چالش مواجه خواهد کرد و تکه و پارچه شدن قدرت و مردم یکی از معضلات دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

در همین حال انتخابات پارلمانی اگر به چالش مواجه شود و تقلب در آن صورت بگیرد نامزدان پارلمان که برنده نشده اند دست به تظاهرات بزنند کشور به سوی بحران پیش برود بی گمان که انتخابات ریاست جمهوری اتفاق نخواهد افتاد و شاید آمریکا نسخه‌ای دیگر را برای شیوه حکومت داری در افغانستان بپیچد.

بحث جدی دیگر حامد کرزی رییس جمهور پشین افغانستان است که خیلی ماهرانه قصد دارد وارد انتخابات شود و برگ برنده را بنام خود رقم بزند و برای این کار ظاهراً دست از دامن آمریکا برداشته است و کلهم اجمعین خود را به دامن روسیه انداخته است و دیده شود که با این وضعیت که افغانستان دارد انتخابات چگونه خواهد بود!

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *