ربانی: وضعیت فعلی کشور برخاسته از سیاست های غلط است

رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان با نگرانی از وضعیت فعلی کشور می گوید که این وضعیت به دلیل قدرت دشمن نبوده و به دلیل سیاست گذاری های غلطی است که باعث شده تا صفوف نیروهای امنیتی از افسران باتجربه خالی شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین ربانی، امروز (۱۶عقرب) در همایش مردم کوهدامن اظهار داشت که کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد و شرایط بسیار دشوار و تلخی را تجربه می کنیم.

به گفته وی، بی عدالتی به اوجش رسیده و مثل آفتاب به همگی روشن است و همه روزه صدها جوان تحت نام و عناوین مختلف و بدون دلیل موجه و با انگیزه های نادرست، نامشروع و تفرقه افگنانه، از کار برکنار می شوند.

ربانی اظهار داشت که فساد بیداد می کند و در حقیقت با مشاهده وضعیت، مشخص می گردد که بدون هیچ ترسی از قانون و بدون شرم از جامعه، زنگ مسابقه چور نواخته شده است.

به باور وی، حکومتی که باید از حق مردم پاسداری نموده و مجری و حافظ قانون باشد، از سوی آنهایی اشغال شده است که نه سرسازگاری با مردم دارند و نه به حق مردم باور دارند.

رهبر حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد؛ حکومتی که ادعای پاسداری از جمهوریت می کند، همه روزه از راه های مختلف به اراده جمعی مردم، ارکان اصلی نظام و خواست ها و مطالبات مشروع مردم، دهن کجی می کند و آن را به تمسخر می گیرد.

وی افزود: «آیا در یک نظام جمهوری، یک مسوول حکومت می تواند بگوید که فلان فیصله پارلمان نزد ما هیچ ارزشی ندارد و هیچ چیزی را تغییر داده نمی تواند؟ آیا این آشکارا توهین به مردم افغانستان و اراده جمعی آنها نیست؟»

ربانی خاطرنشان ساخت که دامن زدن به اختلافات قومی، زبانی، سمتی و قبیله ای، و سیاست حذف و انکار هویت ها و تکثیر نفاق در جامعه، به یک سیاست رسمی بدل شده است و به صورت برنامه ریزی شده به پیش برده می شود.

وزیر پیشین خارجه کشور با اشاره به وضعیت نا بسامان و آشفته امنیتی کشور اظهار داشت «دیگر نه مسجد ما امن است و نه دانشگاه و مرکز آموزشی و نه بازار و کوچه ما. حتا جاده های اطراف ارگ نیز برای مردم امن نیستند. من از شما می پرسم که وظیفه اصلی حکومت چیست؟ شمع روشن کردن و به سوگ نشستن، یا تأمین امنیت، و پاسداری از جان و مال مردم. شما بگویید آنهایی که حکومت را تصرف کرده اند، چند درصد به وظیفه خویش عمل کرده اند».

بر اساس اظهارات ربانی، وضعیت اسفبار کنونی، نتیجه قوت و قدرت دشمن نیست، بلکه نتیجه سیاست گذاری های غلطی است که بر مبنای آن و با شعار اصلاحات، صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی را از افسران و جنرالان با تجربه ای که هم تجربۀ یک عمر مبارزه در دوره های جهاد و مقاومت و هم انگیزه عالی برای مبارزه علیه تروریزم را دارند، خالی ساخته اند.

وی با بیان شعری از سعدی شیرازی تاکید کرد که در چنین شرایطی، آرام نشستن و بی تفاوت باقی ماندن، جایز نیست.

از نظر ربانی، افغانستان در یک وضعیت حساس و دشوار قرار دارد که عبور از این مرحله و پشت سر گذاشتن این چالش ها، نیاز به شکل گیری ارادۀ قاطع ملی برای تغییر وضعیت دارد.

رهبر جمعیت اسلامی می گوید؛ آنهایی که در تداوم وضعیت کنونی، منفعت خویش را می بینند، با تراشیدن بهانه های مختلف و ایجاد فضای ترس، ترویج نا امیدی و تعمیم بی باوری و بی اعتمادی در جامعه، نمی خواهند که اراده قاطع ملی برای تغییر وضعیت در جامعه شکل بگیرد.

وی معتقد است که شماری از افراد که در راس دولت هستند، مردم را از پیامدهای تغییر ترسانده و تلاش می کنند که فضای عمومی را نیز پر از بی اعتمادی ساخته و اختلاف و تفرقه را در جامعه و صفوف جریان های سیاسی، دامن بزنند تا خودشان در چنین فضای زهرآلود مملو از تفرقه و اختلاف، اهداف غیر ملی شان را دنبال کنند.

ربانی در مورد گفتگوهای صلح در قطر اظهار داشت که این پروسه دو ماه می شود که شروع شده؛ اما هنوز بر سر چگونه مذاکره کردن به نتیجه نرسیده اند، و جنگ و نا امنی در داخل کشور هر روز بیشتر می شود. و همین نکته مشخص می سازد که آیندۀ این پروسه چه خواهد بود و به کدام سمت خواهد رفت.

وی تاکید کرد که بدون حضور همه طرف های موثر در یک پروسه گفتگوهای چند جانبه، هرگز صلح عادلانه و پایدار در افغانستان تأمین نمیشود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *