دولت بایدن در اولین اقدام، توافق با طالبان را بازنگری می کند

دولت جدید امریکا در نظر دارد تا در اولین اقدام، توافق با طالبان را به صورت جدی بازنگری کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “آنتونی بلینکن”، که نامزد وزارت خارجه امریکا از سوی بایدن خواهد بود، گفته است توافق امریکا با طالبان بررسی می شود.

وی در ارائه برنامه هایش در مجلس سنا گفت: “می خواهیم تا به این جنگ (جنگ افغانستان) به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.”

بلینکن افزود که برای این کارها باید توافقنامه با طالبان به دقت بررسی شود تا مشخص گردد که در چه مواردی مذاکره شده است که خودش از جزئیات آن آگاه نیست.

در تاریخ دهم حوت سال گذشته و بعد از ۹ ماه مذاکره زلمی خلیلزاد و رهبران طالبان، توافقنامه ای بین امریکا و این گروه امضا شد.

دولت ترامپ که امروز کاخ سفید را ترک خواهد کرد، این توافق را به هدف پایان دادن به طولانی‌ ترین جنگ امریکا امضا کرد؛ اما در اقدامی عجیب، برخی از جزئیات آن را محرمانه نگاه داشت.

بر اساس این توافق، امریکا تمام نیروهایش را تا اواسط سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می کند و طالبان تعهد کرد تا اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های دیگر ندهد.

اما بعد از این توافقنامه، شمار زیادی از طالبان از زندان های دولت افغانستان رها شده و همزمان با آن، ناامنی و خشونت در کشور افزایش یافت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *