حکومت محلی هرات بر گلوی آزادی بیان پا گذاشته است

حکومت محلی هرات در تقابل با رسانه های این ولایت قرار دارد

دفتر رسانه‌ی “نی” با نشر گزارش از وضعیت آزادی بیان در هرات گفته است در صورت که مشکلات و چالش های سر راه رسانه در این ولایت حل نشود احتمال سقوط ازادی بیان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر بنیاد گزارش دفتر “نی” عدم مصونیت و عدم دست رسی به اطلاعات و تقابل حکومت با رسانه ها از عمده ترین مشکلات است که فرا راه رسانه ها و خبر نگاران در ولایت هرات قرار دارد و آزادی بیان را تهدید می‌کند.

بربنیاد گزارش نی خبرنگاران در این ولایت مصونیت ندارند؛ بعضی از خبرنگاران با نشر گزارش های شان از سوی افراد ذی‌دخل تهدید می‌شوند و حکومت محلی دراین زمینه نه تنها هیچ اقدامی نمی‌کند که در تقابل رسانه ها قرار می‌گیرد.

همچنان گقته شده که حکومت با نفوذ در رسانه ها می خواهند آزادی بیان را در این ولایت از بین ببرد.

در این گزارش آمده که شماری از خبرنگاران مدعی شدند که با نشر هر گزارش هر لحظه احساس می کنیم که جان ما و خانواده‌ های ما در خطر است.

با این وجود در گزارش آمده است که خبرنگاران و مدیران رسانه‌های محلی در هرات مشکل دسترسی به اطلاعات را بسیار نگران کننده خوانده اند. آن‌ها می‌گویند اگر مشکل خبرنگاران از ناحیه‌ی دسترسی به اطلاعات حل نگردد، هرات حالت خفقان را به خود خواهد گرفت.

در گزارش آمده است که خبرنگاران گفته است که سخن‌گویان نهادهای دولتی هفته یک بار در کنفرانس ظاهر می‌شوند مواردی را با رسانه ها شریک می کنند که از قبل دیکته شده اند به سوال های خبرنگاران پاسخ نمی‌دهند.

به اساس این  گزارش “نی” حمایت کنند رسانه های آزاد سال ۲۰۱۷ از لحاظ دست رسی به اطلاعات بدترین سال برای رسانه های هرات بود.

این در حالی است که هر از گاهی خبرنگاران از سوی محافظان مقامات حکومتی و مسوولین امنیتی تهدید و گاهی هم مورد لت‌وکوب قرار می‌گیرند.

عدم دسترسی به معلومات هم مشکل دیگری است که همواره خبرنگاران از این ناحیه شاکی هستند، با آن که قانون دسترسی به اطلاعات تصویب شده است اما گاهی یک خبرنگار برای به دست آوردن معلومات ماه ها سرگردان می‌شوند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *