حمله کننده گان بر دانشگاه کابل کیها بودند؟

جلسه شش و نیم از پیشرفت های تازه درباره حمله بر دانشگاه کابل خبر داده و می گوید که حمله کنندگان دست های خود را انفجار داده بودند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری امروز (۱۹عقرب) و بعد از جلسه شش و نیم اظهار داشت که یافته ‌های تازه نشان می دهد که مهاجمان در دانشگاه کابل در ثانیه ‌های آخر حمله شان، دستان خود را با بمب دستی انفجار دادند.

وی می گوید که حمله کنندگان بعد از حضور نیروهای امنیتی از راه بام و با ایجاد سوراخ، بخاطر از بین بردن ردپا و ثبوت، انگشتان خود را از بین بردند.

به گفته صالح «این کار نشان می دهد که به آنها تفهیم شده بود که بخاطر پنهان سازی رد پای و ثبوت، انگشتان خود را از بین ببرند. یعنی گمان مسلکی این است که اینها قبلا به ارتکاب جرم دستگیر شده و بایومتریک شده بودند. بازهم تلاش جریان دارد با اتکا به تکنالوژی پیشرفته و کمک متحدین خارجی ما در قسمت تثبیت هویت جسدها کاری صورت گیرد. پیشرفت های دیگر را بخاطر مصونیت عملیاتی و تحقیقات در این مرحله برملا ساخته نمیتوانیم.»

مسوول امنیتی کابل تصریح کرد که یما سیاوش، خبرنگار پیشین و کارمند بانک مرکزی کشور به وسیله مواد «آر دی آکس» ترور شده و این مواد خانه ‌ساز نیست و به آن مواد استفاده نظامی می ‌گویند که نزدیک به دو کیلوگرام در نزدیک تانکی موترش جابجا شده بوده است.

وی اظهار داشت «هنوز سرنخ درست در اختیار نداریم؛ اما شامل ترورهای هدفمند پس از توافق دوحه است. یعنی وقتی طالبان با امریکا توافق کردند تصمیم بر آن شد که انفجارات بزرگ را کمتر سازند ولی ترورهای هدفمند شهری را زیاد سازند و به این جهت گروهی به اسم عبیده کاروان در وزیرستان پاکستان تعلیمات دید و به شهرهای بزرگ و بخصوص کابل اعزام شدند. از عبیده کاروان تا اکنون ۵۰ نفر دستگیر گردیده و در توقیف ریاست پر افتخار امنیت ملی افغانستان قرار دارند.»

بر اساس معلومات وی، دیروز یک ترور هدفمند در کابل رخداد که در نتیجه آن، یک افسر پیژنتون وزارت داخله ترور شده و در حوزه هشت جسد یک زن جوان پس از قتل در کنار سرک انداخته شده بود و در کنار یک حادثه پرتاب راکت بی اثر بالای ولسوالی خاک جبار حادثه دیگری به ثبت نرسیده و شش تروریست از ساحات مختلف شهر کابل بازداشت شده است.

وی یک بار دیگر از کارکرد ترافیک انتقاد کرده و گفت «کار ترافیک در شهر کابل مطلق غیر قابل قبول است. برایشان ضرب الاجل تعیین گردیده است که با انجام کارهای مشخص نشان دهند که تحرک دارند؛ اما در قسمت تطبیق امریه یک سواری در پیشروی کار شان آغاز گردیده و نتایج خوب داشته است.»

معاون نخست ریاست جمهوری تصریح کرد که پوسته جنوب وزارت معارف که در بین سرک ساخته شده برداشته می شود و سرک منتهی به زیرزمینی که با دیوار کانکریتی تقسیم شده نیز باز می شود.

وی برای استفاده مردم از پیاده روها می گوید «برای اینکه مردم را وادار به استفاده از پیاده رو بسازیم دو تانکر آب وسایل آب پاشی را مستقر می سازیم که پیاده رو قانون شکن را با آب تر ساخته و مجبور به استفاده از پیاده رو بسازند. در عین حال پیاده روهای ده افغانان آزاد خواهد شد.»

صالح اظهار داشت که کار بالای فهرست بلند منزل های غیر قانونی جریان دارد.

مسوول امنیتی کابل با بیان اینکه مردم مشکلات و نظریات خود را با جزئیات ارائه کنند، می گوید «وقتی شما نظریات تان را شریک می سازید یک تیم محدود شب بالای آن کار میکند و بعدا به عنوان کار خانگی مردم به دولت آنرا بصورت منظم به پولیس، امنیت ملی، شاروالی و حتا دیگر ادارات تقسیم می نماییم و پیگیری نیز صورت میگیرد. بنابرین امیدوار استم که نظریات تان حاوی جزییات و مشخصات باشد که بتوانیم اقدام نماییم. اقدام به اساس شعار و تیوری صورت گرفته نمیتواند.»

بر اساس معلومات منبع، برای اولین بار و شاید هم بی سابقه ریاست تحقیقات جنایی کابل منتظر خبر برای اقدام نیست و فهرست جنایت پیشه گان را در اختیار دارد، فهرست زورمندان قانون شکن را در اختیار دارد، فهرست بلند منزل های غیر قانونی را در حالت ترتیب کردن است و یکجا با امنیت ملی کابل با سرعت زیاد پایتخت را زیر پوشش اطلاعاتی و معلوماتی قرار می دهند و در همین راستا یکی از روسای وزارت صحت عامه که از دواخانه ها اخاذی میکرد دیروز دفترش برویش بسته شد و به تحقیقات معرفی شد.

صالح اظهار داشت «دلیل زیاد شدن تابلیت های کا (K) همینها بودند و استند. در روزهای آینده فهرست تمام دواخانه هایی را که تابلیت کا و دیگر ادویه غیر مجوز بفروش میرسانند در اختیارتان قرار میدهیم. نشر این فهرست با مقاومت گروه های ذینفع قرار گرفته بود که حلقه ای شان را شکستیم.»

وی با اشاره به گفته مردم در مورد اینکه حرف زیاد است و عمل کم، تصریح کرد که برای فعالیت های شان ضریب تعیین کرده تا حال از دو بیشتر برای خود نمره نداده است در حالی که نمره اعلی و نهایی ده است.

معاون نخست ریاست جمهوری می گوید که میزان رضایت مردم از جلسه شش و نیم دارای نوسان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *