تعمیر مکتب در گرو مافیای زمین؛ شاگردان مکتب در تعمیر کرایی درس می‌خوانند

مکتب متوسطه آسیاب بینی ۹ سال پیش جواز وزارت معارف را دریافت کرد و به عنوان مکتب دولتی در قالب وزارت معارف  در یک تعمیر کوچک کرایی به فعالیت پرداخت.

مکتب آسیاب بینی که در منطقه آسیاب بینی دشت برچی موقعیت دارد هنوز هم در حویلی کرایی فعالیت دارد و گفته می شود که زمین که برای تعمیر این مکتب تخصیص داده شده بود در گیرو مافیای زمین می باشد و آنها مانع اعمار مکتب بالای این زمین می شوند.

به گفته اهالی منطقه چند سال بعد از تاسیس مکتب تعداد شاگردان رو به افزایش بود و در مقابل، صنف درسی اندک که بود طوریکه در یک اتاق ۱۲ متره نزدیک به ۴۰ دانش‌آموز درس می‌خواند و حتی جای برای باز کردن کتاب های شان نمی‌ماند و تعدادی هم در صحن حویلی بیدون فرش و خیمه مصروف درس خواندن بود.

در همین حالی ساکنین محل از وزارت معارف خواستند که زمین دامنه کوه را که کاملن زمین دولتی بود در آن زمان هم ملکیت وزارت معارف به حساب می‌آمد را اعمار کند و  بر بنیاد گفته های ساکنین محل وزارت معارف در آن زمان قرارداد اعمار این مکتب را به موسسه جاپانی داده بود این موسسه هم وسایل تعمیراتی آورده و شروع به کار کرد اما کار آن متوقف می شود و دلیل آن هم مداخله مافیای زمین عنوان شده است.

نسیم رضوی، وکیل‌گذر این ناحیه می گوید زمانی که کار اعماراین مکتب آغاز شد شخصی به نام داوود قباله‌ای شرعی را از ولسوالی پغمان پیش کرد و مدعی شده که این زمین ملکیت او است در محکمه دعوا باز کرد اما بعد از طی کردن چند مرحله در محکمه وقت متوجه شد که دعوا به نفع اش پیش نمی رود با دادن رشوت به سیستم های قضای  دوسیه دعوا را به محکمه پروان انتقال داد.

رضوی همچنان افزود که به کمک باشندگان محل به تاریخ ۱۴ حمل ۱۳۹۵ تصمیم گرفتند که خود شان مکتب را احاطه کنند اما با ممانعت حوزه سیزدهم پولیس روبه رو شدند و سربازان حوزه سیزده به تنهای نتوانستند که مانع کار مردم شوند  معین امنیتی و رییس جنایی قوماندانی کابل با جمع کثیری از سربازان به ساحه آمدند و بعد از صحبت زیاد نشان دادن ترس باز هم نتوانستند مانع کار شوند.واکنش سریع و قوماندانی زون ۱۰۱ آسمایی نیروی کمکی خواستند در این وقت کار احاطه ای مکتب خلاص شده بود و مردم می خواستند که دروازه مکتب را نصب کنند سرپرست حوزه سیزده به سربازان دستور فیر به سمت مردم را داد که در نتیجه هفت تن از باشندگان محل زخمی شدند، و مسوولین امنیتی ساحه را ترک کردند.

در همین حالی شماری از باشندگام محل مسوولین حوزه سیزده را به همکاری با مافیای زمین متهم می کنند و می گویند که اگر حوزه با مافیای زمین همکاری نمی کرد و مانع اعمار مکتب نمی شد حالا فرزندان شان صنف و کتاب و مکتب داشت.

محمد حسین جوهری یکی از باشندگان محل در این مورد می گوید آنچه که من دریافتم، همدستی مسوولین وقت قوماندانی امنیه کابل و حوزه سیزدهم پولیس با مافیای زمین، مانع ساخت مکتب شدند و حالا هم که گفته می‌شود، دعوای این زمین در محکمه است، محکمه با مردم و معارف همکاری ندارند و دست مافیا در محکمه نیز بالا است و از این جهت است که این مکتب تا هنوز زمین که از خودش است نتواسته است که به دست بیاورد.

برای من جالب بود که در کابل و آنهم به دستور معین امنیتی قوماندانی کابل، سرپرست حوزه سیزدهم پولیس و رییس جنایی قوماندانی کابل به روی مردمی که با بیل و کلنگ آمده بودند تا زمین مکتب شان را از مافیای پس گیرند، شلیک شدند اما این لشکرکشی هیچگاه از طرف وزارت امور داخله پیگیری نشدند و حامیان مافیا در آن روز نیز مورد بازپرس قرار نگرفت.

این در حالی است که مکتب آسیاب بینی ۹ سال پیش با چند تن استاد و شمار اندکی دانش‌آموزدر یک حویلی کرایی تاسیس شد و حالا تعداد دانش‌آموزانش به اندازه ای هر مکتب دولتی پایتخت می رسد و اما تفاوت که دارد در این است که کتاب و مواد آموزشی ندارند و هنوز هم تعمیر آن کرایی است و هیج یک از ویژگی های محل آموزش را ندارد. صنف های کوچک و تاریک با اندک چوکی های شکسته که تعداد دانش‌آموزان مجبورند در پیش پنچره ها بنشینند.

در همین حال تعدادی هم در روی حویلی بدون فرش و خیمه مصروف درس خواندن هستند که در روز های بارانی رخصت می باشند و در دیگر روز ها زیر آفتاب داغ و سوزان آموزش می‌بینند.

در این مورد خواستیم نظر وزارت معارف را بگیرم که آنها در مورد ماجرای این مکتب اظهار بی خبری کردند.

 

صدیقه رحیمی – گزارشگر خبرگزاری خاورمیانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *