بعد از ۷۰ سال عربستان مجوز استفاده از حریم هوایی خود را به اسرائیل و هندوستان داد

مجوز عبور پروازهای یک شرکت مسافربری هندی از حریم هوایی عربستان به مقصد اسرائیل صادر شد، این در حالیست که حدود ۷۰ سال، حریم هوایی عربستان سعودی نه تنها به روی پروازهای اسرائیلی بلکه به روی تمام پروازها به سمت اراضی اشغالی فلسطین بسته بود. در دهه‌های اخیر تنها دو پرواز مستقیما از عربستان به اسرائیل رفته است: هواپیمای «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و پس از آن نیز هواپیمای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا.

عربستان سعودی در ادامه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل، به پروازهای هندی به مقصد فلسطین اشغالی، اجازه داد از حریم هوایی این کشور عبور کنند.

ریاض به شرکت هوایی «ایر ایندیا» متعلق به هند اجازه داد تا پروازهایش به مقصد فلسطین اشغالی، از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل با تایید این خبر گفت که از این پس پروازهای هندی برای رسیدن به فلسطین اشغالی از حریم هوایی عربستان عبور می‌کنند.

حدود یک ماه پیش و در پی سفر  نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به هند، قراردادی در زمینه حمل و نقل هوایی بین این دو امضا شد که بر اساس آن قرار شد تا خط پروازی مستقیم از هند به فلسطین اشغالی فعال شود که گفته شده بود احتمالا از حریم هوایی عربستان عبور خواهد کرد.

هند مدت‌ها به دنبال دسترسی به حریم هوایی عربستان جهت کوتاه کردن مدت پروازهای خود به سمت غرب به مدت حدود ۲ ساعت بود.

پیشتر خطوط هوایی اسرائیل «اِل اَل» نیز از نتانیاهو خواسته بود تا مجوز عربستان سعودی برای پرواز از طریق حریم هوایی این کشور و همچنین حریم هوایی یمن برای رسیدن به هند را به دست بیاورد.

پروازهای مستقیم هواپیمایی «اِل اَل» به هند در حال حاضر از فرودگاه بین‌المللی «بن گورین» به بمبئی انجام می‌گیرد. این مسیر حدود ۸ ساعت به طول می‌انجامد که از محدوده جنوب دریای سرخ یمن می‌گذرد و سپس به سمت هند تغییر مسیر می‌دهد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *