برگزاری نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با بخش ویژه افغانستان در تهران

جشنواره نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد همراه با بخش ویژه افغانستان با حضور سید رضا محمدی رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان، نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و حضور گسترده ی نویسندگان و ادیبان و شاعران ایران و افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  همزمان با افزوده شدن بخش ویژه افغانستان و بررسی آثار نویسندگان کشور در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در دو بخش رمان و داستان کوتاه هیات علمی جایزه از مقام ادبی و کوشش های دراز مدت در دکتر محمد اکرم عثمان داستان نویس و پژوهشگر فقید افغانستان به عنوان ( خادم زبان فارسی) تجلیل کرد.

اکرم عثمان که زاده ۱۳۱۶ شهر تاریخی هرات است، دکترای خود را از دانشگاه تهران در رشته حقوق و علوم سیاسی گرفته بود. او سال‌ها گوینده و نویسنده برخی از برنامه‌های ادبی و اجتماعی رادیو و تلویزیون افغانستان بود که بعضی از داستان‌های وی نظیر «مردها را قول است» و «دریاب خان» توسط سینماگران افغانستان به فیلم درآمده است.

مهم‌ترین اثری که می‌شود اکرم عثمان را با آن شناخت، رمان تحسین‌شده «کوچه ما» است که بلندترین اثر داستانی افغانستان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. او در این رمان، نگاه عمیق و دقیقی به تاریخ معاصر افغانستان دارد و به گفته خودش، طرح آن بیش از دو دهه در ذهن نویسنده جاری بوده است.

مجموعه تلاش‌های محمد اکرم عثمان در حوزه نویسندگی، موجب پایداری و زنده ماندن زبان فارسی در افغانستان شده است.

این نویسنده نامدار افغانستان، علاوه بر نویسندگی، قبلا به عنوان کنسول افغانستان در شهر دوشنبه تاجیکستان و کاردار سفارت افغانستان در تهران نیز فعالیت کرده است.

در این مراسم محمد کاظم کاظمی نویسنده و شاعر افغانستانی مقیم مشهد جایزه ی اکرم عثمان را به نمایندگی از خانواده وی دریافت کرد .

نهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با معرفی برگزیدگان کتاب‌های منتشرشده سال ۹۴ در سه حوزه رمان و داستان بلند، داستان کوتاه و مستندنگاری در عصر ۴ دی‌ماه به کار خود پایان خواهد داد. طبق اعلام هیات داوران، بخش نقد ادبی این جایزه، هیچ برگزیده و تقدیری ندارد.

همچنین از میان ۹ نامزد بخش ویژه افغانستان در دو حوزه رمان و داستان کوتاه، برندگان و آثار تقدیری این بخش در مراسم پایانی جایزه جلال معرفی شدند .

بر اساس این گزارش در بخش داستان کوتاه سید علی موسوی و اقای فخری و در بخش رمان رهنورد زریاب و سیامک هروی حایز رتبه شدند. .

لازم به ذکر است بدلیل عدم حضور اقای هروی، سید رضا محمدی جایزه وی را به نمایندگی از ایشان دریافت نمود .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *