با تهاجم سعودی ها به الحدیده یمن، واشنگتن هم مجبور به واکنش شد

1692011پایگاه خبری الموتمرنت روز یکشنبه نوشت که بمباران هوایی شدید بندر الحدیده در غرب یمن از سوی هواپیماهای سعودی، با محکومیت و انتقاد کشورهای جهان روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این پایگاه خبری افزود: حمله هواپیماهای کشورهای ائتلاف به سرکردگی سعودیها به بندر الحدیده که از نظر ارسال کمک های انسانی و امدادی به مردم یمن اهمیت خاصی دارد، موجب تشدید بحران انسانی در این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن این اقدام عربستان را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

آلیستر باسکی سخنگوی کاخ سفید در این ارتباط گفت که بندر الحدیده تنها راه حیاتی و اصلی برای ارسال غذا، دارو و سوخت به مردم یمن است که چند روز پیش هدف بمباران شدید هواپیماهای سعودی قرار گرفت.

او از همه طرف های درگیر در یمن خواست تا راه های امدادرسانی به مردم این کشور را با مشکل مواجه نکنند.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتقاد از حمله سعودی ها به تاسیسات زیربنایی مثل بندر و فرودگاه الحدیده گفت که اینگونه اقدامات رنج و مشکلات مردم یمن را دو چندان می کند.

موگرینی و کریستوس استایلیانیدس کمیسیونر اروپایی در نهاد مدیریت بحران و کمک های بشر دوستانه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که درگیری کنونی در یمن بطور مستقیم بر اوضاع انسانی و معیشتی مردم این کشور تاثیر گذاشته و از رسیدن کمک های مورد نیاز آنها جلوگیری می کند.

آنها در این بیانیه افزودند که بمباران شدید بندر الحدیده مانع عملیات امداد رسانی، سوخت رسانی و رفع احتیاجات اولیه مردم یمن می شود.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تلاش های اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در امور یمن برای برگزاری نشست و گفت وگو بین طرف های یمنی را مورد حمایت قرار داد و خواهان حل سیاسی این بحران بدون هیچ پیش شرطی شد.

استفان اوبراین مسوول عملیات انسان دوستانه در سازمان ملل متحد نیز این اقدام عربستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت که هواپیماهای سعودی قوانین بین المللی و حقوق بشر را نقض کرده اند.

وی افزود که با توجه به بروز بحران انسانی در یمن که به دلیل پنج ماه حملات سعودی ها در این کشور رخ داده، اوضاع تاسف بار معیشتی در یمن رو به وخامت گذاشته است.

همچنین کمیته ها و احزاب داخلی یمن بشدت اقدام عربستان در بمباران بنادر الحدیده و المخا را محکوم کرده و آن را تداوم تجاوز و دشمنی مزدورانی دانست که با فرار از یمن به تشدید محاصره غذایی و دارویی و افزایش رنج و مشکلات مردم این کشور کمک کرده اند.

Author

About Author