افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در جهان است

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت از روز عاشورا اظهار داشت که افغانستان نمونه وحدت بین شیعه و سنی در جهان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی و هیئت عالی رتبه دولتی ظهر امروز (۹سنبله) در مراسم گرامیداشت از عاشورای حسینی در مسجد بقیه الله اعظم (عج) در دشت برچی کابل اشتراک کرد.

رئیس جمهور در سخنانی اظهار داشت که وظیفۀ وجدانی همه مردم افغانستان است که یاد کربلا را جاویدان نگهداشته و هر طفل، زن و مرد افغانستان عمق این قضیه را درک کند.

به گفته وی «ما باید درس های امام حسین (رض) را درک و جذب کنیم و وحدت خود را حفظ و ملت و دولت خود را اصلاح نمائیم. افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در سطح جهان است و این سرمایه را هیچگونه تهدید و توطئه به خطر مواجه نمی تواند».

بر اساس گفته های رئیس جمهور، در این خاک همبستگی، تعهد و اراده وجود دارد و دشمن هرچه بربادی بیاورد، ما آنرا دوباره آباد می کنیم و به عقب بر نمی گردیم.

آقای غنی افزود: «وظیفه ما این است که شرایط صلح، ثبات و رفاه دایمی را به نسل های آینده فراهم سازیم و در یک صف واحد که قانون اساسی آنرا ضمانت کرده، قرار گیریم و هدف ما وحدت ملی بر اساس همدیگر پذیری و مساوات هر افغان با افغان دیگر است».

رئیس جمهور غنی از حس همبستگی و کمک مردم به ویژه عزاداران حسینی به سیلاب زدگان پروان ستایش کرد و افزود که آب آبروی افغانستان است و مدیریت خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود آب آشامیدنی در شهر کابل، گفت که کابل بدون آب بوده نمی تواند و به زودی امضای قرارداد بند شاه توت  انجام می شود.

رئیس جمهور غنی از شورای عالی مردمی بخاطر همکاری در تامین امنیت دهۀ محرم و مراسم عاشورا قدردانی کرد و خواهان همکاری مردم در میثاق امنیتی شد.

وی تاکید کرد که حرف افغانستان با دنیا حرف تضرع نیست، زیرا منافع مشترک وجود دارد و قربانی هایی را که مردم برای امنیت جهان داده است، بی سابقه می باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد که باید همبستگی، همسویی، اتفاق و وحدت وجود داشته باشد تا دردهای تاریخی مداوا گردد، تا شیعه و سنی و تمام اقوام خود را جزء لاینفک همدیگر بدانند.

در عین حال، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اظهار داشت که عاشورا جزء هویت و خون ماست. تمام سرمایه گذاری های شمرگونه و یزیدگونه بین شیعه و سنی خط فاصل ایجاد نتوانست و با هم بودن، مسلمان بودن واقعی ما را نشان میدهد.

وی از عزاداران حسینی که پول نذر را برای آسیب دیدگان سیلاب های اخیر پروان کمک کردند، تشکر نموده، افزود که دعاها و تجمع ما بخاطر ایجاد جرات و صلابت در برابر شمرهای امروزی است.

همچنین سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم، گفت که عاشورا به تمام مسلمانان تعلق دارد و به همۀ انسان ها؛ عدالت خواهی، آزادی، مهر، محبت، حقوق و ارزش های انسانی را می آموزاند.

وی با تاکید بر اینکه صلح با عزت و پایدار صلحی است که با اهداف جمهوریت سازگار باشد، گفت که صلح با عزت نیاز به دولت مقتدر و ملت متحد دارد، امارت نه دولت مقتدر ایجاد می تواند و نه ملت متحد.

دانش همچنین تاکید کرد که در امارت، افغانستان نه تنها پیکر واحد محسوب نمی شود؛ بلکه مردم در امارت طالبانی از حقوق مساوی برخوردار نیستند.

به گفته وی، دشمن هرگز نمی تواند از راه زور و غلبه بر سرنوشت مردم افغانستان مسلط شود و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با تمام توان از عزت، آزادی و جان و مال مردم دفاع خواهند کرد.

مراسم عاشورای حسینی (ع) با رشادت نیروهای امنیتی و همکاری مردم در فضای کاملا آرام در سراسر کشور امروز برگزار شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *