افشای روابط نزدیک عربستان و اسرائیل

هدف اسراییل ازعلنی کردن روابط با عربستان چیست؟تارنمای شورای امور یهودیان در استرالیا روز شنبه مقاله ای از ‘سیمون هاندرسون’ مدیر موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک منتشر کرد که در آن به مشترکات رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و نگرانی این دو رژیم از توافق هسته ای ایران و افزایش رفت و آمد مقامات عربستان با رژیم صهیونیستی پرداخته شده است.

وی نوشت که ‘انور اِشکی’ جنرال بازنشسته سعودی به همراه هیاتی اواخر ماه جولای به سرزمین های اشغالی سفر و با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرد و در مورد مساله فلسطین و سایر موضوعات بیانیه عمومی صادر کرد.

‘هاندرسوین’ نوشت: این دیدار کاملا غیرطبیعی و غیرقابل انتظار بود، اما از آنجایی که وی پیشتر در ماه جون سال ۲۰۱۵ میلادی هنگامی که در واشنگتن با ‘دور گولد’ سفیر سابق اسراییل در سازمان ملل دیدار کرده و روابط خود را با اسراییل فاش کرده بود، چندان جای تعجب نداشت.

وی افزود: در آن زمان این دو فرد، مجموعه دیدارهایی که پیشتر انجام داده بودند را نیز مورد تاکید قرار دادند و گفت وگوهایی که نشان دهنده نگرانی های اسرائیل و عربستان در مورد توافق هسته ای ایران و ۱+۵ بوده را انجام داده بودند.

در ادامه این مقاله آمده است: اگرچه آخرین دیدار ممکن است نخستین سفر ‘انور اِشکی’ به اسرائیل نباشد، در این سفر شماری از دانشگاهیان و تجار عربستانی وی را همراهی کردند. برغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک دو جانبه، همه این افراد از طرف دولت عربستان سعودی مجوز انجام سفر خود را دریافت کرده بودند.

وی نوشت: تنها عکس منتشر شده ای که تاکنون از این سفر وجود دارد ‘انور اِشکی’ را در حالت ایستاده با اعضای پارلمان اسرائیل و مقامات فلسطینی نشان می دهد. وی همچنین با ‘محمود عباس’ در حین سفر به ‘رام الله’ دیدار کرد.

براساس این مقاله، وی در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: قبل از صلح با فلسطینیان، با کشورهای عربی صلح شکل نمی گیرد … منبع درگیری های اسرائیل و فلسطین تروریسم نیست، اما این امر زمین مستعدی برای اعمال تروریستی در منطقه ایجاد می کند. اگر منازعات حل شوند، کشورهایی که از مساله فلسطین بهره برداری می کنند، مثل ایران، دیگر نمی تواند بر روی آن سرمایه گذاری کنند.

مدیر موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک نوشت: ‘اِشکی’ همچنین بار دیگر با ‘گولد’ دیدار کرد، اما اینبار این دیدار در هتل انجام شد و نه در وزارت امور خارجه. در واقع از زمانی که ‘گولد’ به عنوان مدیر کل وزارت امور خارجه منصوب شد، تلاش کرده است کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت می شناسند و ورابط خود را با آن توسعه می دهند، افزایش دهد. از اینرو، ناتانیاهو سفر اخیر خود را به کنیا، اوگاندا، روآندا و اتیوپی انجام داد.

‘هاندرسون’ افزود: گینه نیز که از کشورهای با اکثریت مسلمان در غرب آفریقا است اخیرا روابط خود را پس از ۴۹ سال با اسرائیل از سر گرفت.

وی نوشت: در اقدامی مشابه، ‘گولد’ همچنین در تلاش است با جهان عرب ارتباطاتی برقرار کند. اگرچه وی ماه پیش در سخنرانی خود بیان کرد ایجاد همکاری با اسراییل نیازمند مخفی نگه داشته شدن است تا به ‘حساسیت’ عمومی اعراب احترام گذاشته شود.

‘هاندرسون’ به نقل از ‘گولد’ نوشت: بیست، سی سال پیش، همه می گفتند مساله فلسطین را حل کنید و با جهان عرب صلح خواهید داشت. به طور روز افزون ما متقاعد می شویم که این کاملا متضاد است. این یک نظم متفاوت است که باید ایجاد کنیم و این چیزی است که ما قصد انجام آن را داریم.

بر اساس این مقاله، ‘وی سپس گفت وگویی با یک دیپلمات عرب که نام وی ذکر نشده داشته و بیان کرده است مساله فلسطین ‘کاملا نزدیک به پایین ترین’ اولویت جاری مقامات رسمی است. چنین دیدگاهی توسط ‘محمد بن سلمان’ جانشین ولیعهد عربستان ماه ژوئن امسال در واشنگتن بیان شده بود.

‘هاندرسون’ در ادامه این مقاله نوشت: در مقابل، ‘اِشکی’ با مطرح کردن ابتکار صلح عرب که در سال ۲۰۰۲ عربستان سعودی پیشنهاد روابط دیپلماتیک با ریاض و ۵۶ کشور دیگر مسلمان و عرب را پس از دستیابی به صلح اسرائیل – فلسطین مطرح کرده بود، مورد تاکید قرار داد و وفاداری عربستان را نسبت به آن اعلام کرد. در حالی که دستیابی به این صلح ظاهرا همچنان نیازمند گذشت زمان طولانی است و برخی از دیپلمات ها آن را ارزشمند می دانند.

وی افزود: اگرچه ناتانیاهو در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد این پشنهاد در زمانی مطرح شد که خاورمیانه شرایط متفاوتی نسبت به حال حاضر داشت و با شرایط فعلی تناسبی ندارد، اما وی ماه گذشته اعلام کرد در صورت انجام برخی اصلاحات ‘ما می توانیم گفت وگو کنیم’.

مدیر موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک در ادامه به تداوم روابط مقامات عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و این سئوال را مطرح کرد ‘در حال حاضر چه اتفاقی در حال رخ دادن است. شخصیت اصلی عربستان سعودی که در فرایندی آهسته اسرائیل را به رسمیت شناخت، ‘ترکی الفیصل’ رئیس پیشین اطلاعات و سفیر عربستان است که نسبت به ‘اِشکی’ مقام بالاتری دارد، اما اکنون دارای مقام رسمی نیست.

وی نوشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ‘ترکی الفیصل ‘ با ‘موشه یالون’ وزیر دفاع پیشین اسراییل دست داده و با مشاور سابق امنیت ملی ‘ناتانیاهو’ نیز گفت وگو کرده است.

‘سیمون هاندرسون’ در پایان مقاله خود نوشت: آیا وی با ‘گولد’ نویسنده کتاب ‘پادشاهی نفرت: چگونه عربستان از تروریسم جهان جدید حمایت می کند’ دیدار می کند؟ و آیا چنین دیداری در اسرائیل انجام می شود؟

وی افزود: گام بعدی ممکن است به طور کامل واکنش عمومی اعراب به سفر ‘اِشکی’ بستگی داشته باشد. این واکنش تاکنون به طور قابل توجهی متفاوت بوده است، اگرچه ممکن است هنوز برای قضاوت بسیار زود باشد.

Author

About Author