از محاصره ولسوالی کوهستان فاریاب دو ماه گذشت؛ ۹۸ درصد خاک این ولسوالی در دست طالبان

از محاصره ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب از سوی گروه طالبان مسلح دقیقاً ۵۸ روز می‌گذرد و طالبان مسلح در این مدت توانسته اند ۹۸ درصد خاک این ولسوالی تصرف نمایند.

به گفته مسؤلان محلی این ولسوالی درحالیکه به شدت زیر فشار حملات طالبان مسلح قرار دارند تا حال هیچ اقدامی برای سرکوب این گروه از سوی مرکز انجام نشده است.

ناصرخان فرمانده پولیس ولسوالی کوهستان امروز (شنبه ۵ حوت) به خبرگزاری خاورمیانه گفت، در مدت این ۵۸ روز که ولسوالی در محاصره طالبان مسلح قرار دارد، همه روز زیر حملات و تیر اندازی از راه دور طالبان قرار دارند.

وی می‌گوید، از جمله ۱۳۰ قریه‌ی ولسوالی کوهستان تنها ۴ قریه اطراف ولسوالی در کنترول دولت است و متباقی قریه ها را طالبان مسلح تصرف کرده اند.

وی علاوه کرد، حملات و تیر اندازی دوامدار گروه طالبان مسلح باعث مسدود شدن بازار، مراکز درمانی شده و همچنان مردم از ترس کشته شدن از خانه های شان بیرون شده نمی‌توانند.

به گفته او طالبان مسلح به کشاورزان اجازه نمی‌دهند که به کشت و زراعت بپردازند و همچنان بنابر بسته بودن راه ها مردم به شدت به قلت مواد خوراکی مواجه شده اند.

محمدطاهر رحمانی ریس شورای ولایتی فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، نگرانی های از وضعیت ولسوالی کوهستان را به گوش مسؤلان محلی و مرکز رسانیده است؛ اما تا حال هیچ اقدامی برای پایان بخشیدن به این نگرانی صورت نگرفته است.

وی می‌گوید، نگرانی های امنیتی تنها در ولسوالی کوهستان وجود ندارد؛ بلکه ۹ ولسوالی دیگر ولایت فاریاب نیز به سرنوشت ولسوالی کوهستان روبرو استند.

آقای رحمانی بسته بودن راه مواصلاتی ولسوالی کوهستان را به شدت نگران کننده می‌خواند و می‌گوید، اگر حکومت به زودترین فرصت در قسمت بیرون کردن این ولسوالی از محاصره طالبان اقدام نکند ممکن فاجعه‌ی انسانی به دور از تصور اتفاق بی‌افتد.

بر اساس معلومات فرمانده پولیس ولسوالی کوهستان در این مدت در اثر تیر اندازی طالبان مسلح دست کم ۱۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند و همچنان بسیاری از خانه های مردم ویران گردیده است.

پیش از این وی گفته بود، نیروهای کماندو که به هدف راه اندازی عملیات وارد این ولسوالی شده اند در قلعه مقاومت در حالت دفاعی قرار دارند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *