«آمریکا در بخش توسعه اقتصادی افغانستان ناکام بوده است»

سیگار در تازه ترین گزارشش برنامه های اقتصادی آمریکا در افغاستان را ناکام خوانده و گفته است که امریکا و متحدانش نتوانسته در بخش های سرمایه گزاری خصوصی و اقتصاد پایداری برنامه های درست را روی دست بگیرند.

سیگار در گزارشش نوشته که امریکا در امر تطبق کمک های مالی‌اش موفق نبوده و این کمک های آمریکا در مواردی هم باعث رشد فساد در افغانستان شده است.

به گزارش سیگار آمریکا از ابتدای وردش به افغانستان توجه چندانی به توسعه‌ای اقتصاد پایدار نداشته که روند حمایت از بخش خصوصی در افغانستان از آغاز توسط امریکا و متحدانش به صورت درست انجام نشد.

در گزارش سیگار آمده است که تلاش‌های آمریکا برای توسعه‌ی بخش خصوصی، با واقعیت‌های اقتصادی و امنیتی افغانستان، توانایی نهادهای داخلی افغانستان هم‌خوانی نداشت.

بربنیاد گزارش سیگار رشد اقتصاد در اوایل ورد آمریکا به دلیل سرازیر شدن مقدار زیادی پول کشورهای خارجی برای راه اندازی برنامه‌های بازسازی در افغانستان بوده است و امریکا برنامه خاص اقتصادی برای افغانستان نداشت.

سیگار آمریکا را به حمایت از افراد فاسد متهم می کند و می‌گوید که پشتیبانی غیرعمدی واشنگتن از مقام‌های‌ فاسد‌ در افغانستان سبب شده است که‌ میزان‌ رشد‌ اقتصاد‌ی افغانستان‌ ناپایدار‌ باقی‌ بماند.

جان ساپکو سرمفتش این اداره گفته است: « اگر گروه طالبان فردا با حکومت افغانستان موافقت‌نامه‌ی صلح را امضا کند، باز هم حکومت افغانستان برای نیمی از بودجه‌ی خود وابسته به کمک‌های بین‌المللی است» و  راحل این مشکل را توسعه سکتور های خصوصی در این کشور می داند.

در همین حال سیگار پیشنهاد می کند که اداره توسعه امریکا و وزات خارجه افغانستان تمام توافقت‌نامه‌های تجارتی منطقه‌ای و دو جانبه، به ویژه با پاکستان را بازنگری کنند و موانع سر راه تجارت افغانستان را از میان بردارند.

این در حالی است که وزارت دفاع در واکنش به این گزارش می‌گوید که وزارت دفاع ملی افغانستان با پایان نبردها و پیوستن طالبان به روند صلح، اقتصاد افغانستان می‌تواند در زمان بسیارکم با استفاده از منابع داخلی رشد چشم‌گیر داشته باشد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *