امریکا طالبان را حمایت می کند

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه، گزارش تحقیقی – بخش امنیت

شماری از وکلای مردم هرات در شورای ولایتی از همکاری پشت پرده نیروهای خارجی و به خصوص قوای نظامی امریکا با گروه های مخالف دولت افغانستان خبر میدهند.

آنان میگویند این بزرگترین حقیقت تاسف بار برای مردم افغانستان است که شماری از قدرتهای غربی به بهانه ی از بین بردن تروریسم وارد کشور شده اما از سویی دیگر با همین گروه ها همکاری های مستحکم دارند.

تورمحمد ظریفی، وکیل مردم ولایت هرات در شورای ولایتی میگوید: شواهد دقیق و موثقی در دست است که شماری از گروه های مخالف دولت در برخی از ولسوالی های هرات و به خصوص شیندند با پایگاه های نظامی قوای خارجی ارتباطاتی دارند و از آنها امتیازات پولی و جنگی زیادی را به دست میآورند.

بر اساس گفته های وی بسیاری از طالبان ولایت هرات دارای سلاح های مدرن و پیشرفته میباشند که این بیانگر ارتباط واضح و روشن آنان با برخی از قدرتهای فرا افغانستانی است.

ظریفی بیان میدارد که در بسیاری از شبها دیده میشود که تعدادی از موترهای سواری نوع سراچه و کرولا که مربوط به باشندگان مناطق نا امن ولسوالی شیندند است؛ در نزدیکی پایگاه نیروهای امریکایی در این ولسوالی پارک شده است و در دفعات بیشمار برخی از سران طالبان در کنار شماری از فرماندهان خارجی حضور داشته اند.

این نماینده ی مردم در شورای ولایتی هرات معقتد است که این دلایل، مهمترین مهر اثبات را بر آمار بالای کشتار نیروهای امنیتی افغان و مردم بی دفاع خواهد گذاشت، وی باورمند است که طالبان برای از بین بردن نظامیان افغانستان از نیروهای خارجی تمویل میشوند و در بسیاری از جای ها حافظ امنیت آنان میباشند.

وی در بخشی دیگر از گفته های خود عنوان میکند، طالبان انگشت زخمی دولت میباشد که هرگاه امریکا خواسته باشد؛ آن را می فشارد.

مقامات استخباراتی:

از سویی دیگر یک مقام معتبر استخباراتی در وزارت داخله ی کشور که نخواسته اسمی از وی در این گزارش برده شود میگوید: فعالیت طالبان در افغانستان پروژه ای وسیع و بزرگ میباشد که از سوی قدرتهای جهانی در کشور راه اندازی شده است.

او به طور مشخص از شبکه ی حقانی که در افغانستان به صورت مشخص دست به عملیاتهای تروریستی میزنند، نام میبرد.

شبکه حقانی یک گروه شبه‌نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است که دامنه ی فعالیت آن به سراسر کشور منتهی میشود. این گروه ارتباط مستحکمی را با طالبان دارد.

شماری از مسئولان این گروه که دارای سابقه ی نظامی چند دهه میباشند؛ در زمان رونالد ریگان رئیس جمهوری دهه ۸۰ امریکا، نیز به کاخ سفید دعوت و با حمایت امریکا و پاکستان در اواسط دهه ۹۰ به همراه دیگر گروه‌های طالبان بر افغانستان مسلط شدند. گفته شده که روابط این گروه با ایالات متحده امریکا از دیرهنگام جریان داشته است.

براساس گفته های این مقام در وزارت داخله، گروه حقانی بر مبنای برخی از سیاست های آمریکا در افغانستان ایجاد شده و در خیلی از مواقع به دفاع از منافع امریکا با نیروهای امنیتی افغان وارد نبرد شده است.

این منبع عنوان میکند که نماینده این گروه در غرب افغانستان شخصی است به نام “ملا ذاکر” که تا کنون گزارشی از اقداماتش بر علیه نیروهای امریکایی به دست نرسیده است.

این مقام معتبر در وزارت داخله همچنان میافزاید: در صورت اینکه نیروهای امریکایی خواسته باشند تا در کشور امنیت برقرار شود؛ این امر در کمتر از یک هفته عملی خواهد شد.

وی به صورت واضح گفت: جنگ افغانستان با تروریسم و طالبان نیست و این جنگ رویارویی قوت های امنیتی افغان با قدرتهای جهانی است که در افغانستان توسط طالبان در پی دستیابی به منافع خود میباشند.

روزنامه نگاران:

در همین حال همایون نظری یکتن از روزنامه نگاران در هرات میگوید: تجربه نشان داده که قوای نظامی غربی در نقاط مختلف افغانستان از گروه های شورشی حمایت کرده اند.

وی در صحبتهایش از چند سال پیش و حمایت نظامیان فرانسوی در شمال کابل از گروه طالبان یاد میکند.

نظری باورمند است که در پس پرده معاملاتی میان طالبان و نیروهای خارجی صورت میگیرد و این معاملات به این دلیل است که این نیروها از سوی طالبان مورد حمله واقع نشوند.

به گفته نظری در صورت اینکه طالبان از سوی قوای بین المللی حمایت نشوند؛ آمار تلفات نظامیان خارجی به مراتب بالاتر از نیروهای افغان خواهد بود و همین مسئله مهمترین نگرانی سیاستگذاران غربی در افغانستان میباشد.

نمایندگان مردم در شورای ولایتی:

در همین حال بصیراحمد خیرخواه، رئیس شورای ولایتی فراه میگوید: ایالات متحده امریکا در ابتدای حمله خود به افغانستان توانست تا در کمتر از یک ماه، سراسر کشور را از وجود طالبان پاکسازی کرده و حکومت آنان را با شکست مواجه کند.

بر اساس صحبتهای وی این جای سوال است که چگونه طالبان مجددا ظهور کرده و چرا امریکا با تمام توانایی های نظامی و استخباراتی خود نتوانسته تا این معضل را یک بار اما برای همیشه از میان بردارد؟

خیرخواه در پاسخ به سوال خود میگوید: شواهد و ارزیابی ها نشان میدهد که امریکا خود در نا امنیهای کشور دست دارد و زنده نگه داشتن گروه طالبان، راهی ساده برای بقایش در افغانستان است.

به باور وی ، جنگ افغانستان بر اساس خواسته های سیاسیون دنیای غرب تا کنون به پایان نرسیده و این روند تا زمانی که منافع این کشور ها به طور کامل تامین شود ادامه خواهد داشت.

فرهنگیان:

در همین حال داوود افشار یکتن از فرهنگیان ولایت هرات میگوید: نیروهای خارجی به این دلیل طالبان را مورد حمایت قرار میدهند که از قدرتمند شدن قوای امنیتی افغان در هراسند.

او تصریح میدارد که تجربه بیانگر اینست که کشورهای خارجی به افغانها اعتماد ندارند و این مسئله از عدم واگذاری تجهیزات و امکانات شان به نیروهای امنیتی افغان پس ازخروج از ولایات مختلف واضح میباشد.

به بیان وی، افغانستان زمینه ای برای گرد همایی قدرتهای استخباراتی جهان شده و این قدرتها در صدد این هستند تا به هر طریقی به خواسته های خود دست یابند.

مردم عامه:

در همین حال نادر هاشمی؛ یکتن از باشندگان ولایت هرات میگوید: برای مردم افغانستان ثابت شده که ناامنی ها و خشونتهای همه روزه؛ حاصل اقدامات و تصمیم گیری های نیروهای ناتو است.

او معتقد است که کم توجهی و بی تفاوتی دولت در برابر این سیاست ها راه را برای افزایش دامنه ی ناامنی ها هموار ساخته است.

به گفته وی چندین سال است که نیروهای نظامی خارجی به بهانه تامین آرامش و پیشرفت وارد افغانستان شده اند اما به معنای درست نتوانسته اند تا به وعده های خود عمل کنند.

از سویی دیگر محمد کریم، یکتن دیگر از شهروندان ولایت هرات به این عقیده دارد که تروریسم، زاده و پرورده ی دست امریکا میباشد و این کشور برای دسترسی به خواسته های خود در کشورهای اسلامی از سلاحی به نام تروریسم استفاده میکند.

او در تحلیل خود میگوید: در هرجایی که امریکا حضور دارد در همانجا تروریسم پیدا میشود و دست به اعمال هراس افکنانه بر علیه مردم میزند.

محمد کریم به صورت واضح گروه طالبان را مهره ی فشار بر علیه مردم و حکومت افغانستان میداند که در دستان آمریکا است.

کارشناس امور سیاسی:

همایون نظری روزنامه نگار و کارشناس امور سیاسی در ولایت هرات بیان میدارد: در نتیجه ی تمامی این سیاستهای دوگانه و عام فریبانه ی آمریکا این مردم افغانستان هستند که قربانی میشوند.

او میگوید: بر اساس آماری در افغانستان هر روزه، ۲۰۰ تن به دلیل جنگی ناخواسته کشته میشوند که این آمار بر اساس تحولات سیاسی اخیر افزایش پیدا کرده است.

او همچنان میافزاید: این جنگ نابرابر بر خلاف شعارهای طالبان میباشد که همواره دم از اصول و شعارهای اسلامی میزنند.

وی به تائید صحبتهای مقامات وزارت داخله ی کشور ابراز میدارد که طالبان بر اساس دستور برنامه ریزان بزرگ خارجی دست به اعمال فاجعه بار میزنند.

مقامات دولتی:

در همین حال سیدفضل الله وحیدی، والی هرات معتقد است، کسانی که در افغانستان دست به اعمال تروریستی میزنند؛ ضد افغان بودن، افغانیت و افغانستان هستند.

او در گفته های خود عنوان میکند که جنگ نیاز به خرج دارد و خرج را کسی میدهد که فرمانده اصلی باشد.

وحیدی در ادامه ی صحبتهای خود میگوید: فرماندهانی که هزینه ی جنگ در افغانستان را میدهند به نحوی مدیریت جنگ را در دست دارند.

تا کنون چندین بار مشابه این ادعاها از سوی مقامات دولتی و غیر دولتی افغانستان مبنی بر حمایت قوای خارجی از طالبان مطرح شده که از آن جمله میتوان به برخی از گفته های رئیس جمهوری در سالهای گذشته اشاره کرد اما از سوی مسئولان آیساف، این گفته ها به شدت رد شده است.

مسئولان نیروهای نظامی خارجی میگویند که ناتو برای نجات مردم افغانستان از شر تروریسم به افغانستان آمده است.

در رابطه با همکاری قوای خارجی و به خصوص نظامیان امریکایی با طالبان ولایات حوزه ی غرب کشور خواستیم تا نظر مسئولان فرماندهی آیساف در غرب افغانستان را داشته باشیم؛ اما با وجود تماس های مکرر موفق به دسترسی به آنان نشدیم.

در همین حال نذیری ایوبی، یکتن از روزنامه نگاران و فرهنگیان در غرب افغانستان تنها راه حل از بین رفتن مشکلات و بحرانهای امنیتی را، برخورد قاطعانه ی دولت عنوان میدارد.

او میگوید: از تمویل طالبان توسط قدرتهای خارجی، دولت به خوبی مطلع است و میداند که چه زمان و توسط چه کسانی این گروه ها تمویل مالی و نظامی میشوند.

وی معتقد است که پروژه ی طالبان زمانی به پایان میرسد که دولت عزمی راسخ در برابر دخالتهای بیرونی از خود نشان دهد و نگذارد که افغانستان محلی امن برای توطئه های بین المللی باشد.

این روزنامه نگار همچنان افزود: مردم افغانستان به خوبی نشان داده اند که حامی امنیت و آرامش هستند و در هرجایی که نا امنیها وجود داشته باشد با آن مقابله خواهند کرد.

بر اساس گفته های وی، دولت میتواند که از این قابلیت و پشتوانه ی مردمی استفاده کرده و افغانستان را به کشوری آرام و توانمند مبدل سازد.

گفتنی است که تمام این نگرانی ها در حالی ابراز میشود که تنها چند ماه به زمان خروج کامل قوای خارجی از افغانستان باقی مانده است.

جامعه ی جهانی وعده داده است که پس از خروج نظامی خود، نیروهای امنیتی افغان را حمایت کرده و نخواهد گذاشت که مردم کشور به دهه های گذشته باز گردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *