هشدار چین به آمریکا؛ بجای رقیب اندیشی دنبال روابط باشید

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه اش در کنگره برای چندمین بار از چین و روسیه به عنوان دو رقیب نام برد و گفت که این دو کشور منافع ملی آمریکا را به چالش مواجه کرده اند.

همچنان ترامپ کوریای شمالی را به نقض حقوق بشر متهم کرد که این کارش سبب شد که کوریای شمالی شمال موشک های هواسانگ-۱۵ قدرتمندترین موشک قاره پیمای خود را رونمایی کرد.

اما یکی از روزنامه‌ها چین بنام گلوبل تایمز نوشته است « اظهارات ترامپ در سخنرانی سالانه اش در کنگره نشان می دهد این کشور در کنار اولویت دادن به آمریکا در تلاش است تا کشورهای دیگر را با ذهنیت جنگ سرد مورد هجوم قرار دهد.»

همچنان ‘لیو یاوای’ رییس برنامه چین در مرکز کارتر به این نشریه گفته است اظهارات ترامپ مایه نگرانی است او کشورهای دیگر را خصم می نامد و چین و روسیه را رقیب نشان می دهد.

‘هوا چون اینگ’ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز گفت ما امیدواریم آمریکا ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد و بجای رقیب اندیشی به دنبال همکاری باشد و به روابط لطمه نزند.
این در حالیست لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین از بابت انتقادهای مکرر آمریکا و ذهنیت جنگ سرد ترامپ انتقاد کرده و گفته است بر خلاف چنین دیدگاهی پکن همواره به دنبال همکاری بوده است.
گفته می‌شود که چین بر این باور است آمریکا از زمان جنگ سرد همیشه به دنبال طرح رقیب بوده و بعد از به قدرت رسیدن ترامپ بیشتر روی روسیه وچین تمرکز کرده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *